'Als je mensen wilt veranderen, moet je ook opnieuw naar jezelf kijken'
Digitale transformatie: alles moet anders. Maar als je grote veranderingen in je organisatie wilt doorvoeren, zul je eerst op een nieuwe manier naar jezelf moeten kijken. Alleen dan krijg je mensen mee. Aldus Jean-François Manzoni, president van IMD Business School.
Jean-François Manzoni is even in Nederland voor een alumnibijeenkomst. Zijn eerste sinds hij een half jaar geleden aantrad als president van IMD Business School en hij de Nestlé-leerstoel bekleedt. Zijn expertise ligt in verandermanagement en de rol van leiderschap. Hij is geen man van de strategie, zo begint hij het gesprek. ‘Ik houd me de laatste jaren vooral bezig met de vraag: hoe komen we van A naar B als de strategie al redelijk vast staat.’
Dan moet de strategie wel duidelijk zijn. Maar de laatste jaren is – mede door digitale transformatie – het einddoel niet zo duidelijk meer. Hoe beweeg je dan van A naar B?
Manzoni: ‘Dat is de realiteit, de wereld is VUCA geworden: volatile, uncertain, complex en ambigious (vluchtig, onzeker, meerduidig, red.). Maar dit weten we al een tijdje. Sectoren kregen te maken met disruptie uit andere sectoren. Brick & mortar-retailers bijvoorbeeld hebben tegenwoordig niet alleen concurrentie van andere “stenen” retailers, maar ook van Amazon, en Alibaba. Hele andere beesten…’
En van de belangrijkste vragen die we volgens u zullen moeten beantwoorden: hoe kunnen we niet alleen waarde voor klanten creëren, maar die waarde ook ‘vangen’? Daar hebben veel bedrijven het volgens u heel moeilijk mee.
‘Apple bijvoorbeeld heeft 20 procent marktaandeel in smartphones, maar ontvangt het overgrote deel van de winsten in dat segment. Dus ze creëren niet alleen waarde voor consumenten maar vangen die waarde ook, op een uitstekende manier. Als Apple hier zo’n succes mee heeft, dan lukt het anderen dus een stuk minder. Die andere bedrijven creëren wel waarde voor consumenten, maar verdienen er vervolgens bijna niets mee.’
Strategie wordt volgens u daardoor steeds reactiever.
‘We veranderen steeds sneller van strategie. Er verandert veel voor organisaties en ook in de manier waarop wij denken dat organisaties moeten worden gemanaged. Het jargon past zich ook aan: agile, transcient competitive advantages, resilient organisations (organisaties die makkelijk kunnen herstellen van een tegenslag, red.), ook wel anti-fragile organisaties genoemd. Met andere woorden: robuuste organisaties die tegen verandering kunnen en zich snel kunnen aanpassen aan een veranderende wereld.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid