Overslaan en naar de inhoud gaan

2011: donkere wolken boven een kaalgeslagen land

Trendwatcher Hilde Roothart van Trendslator doet onderzoek naar de stemming in de maatschappij, bij de consument en in de mark en vertaalt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Trendwatcher Hilde Roothart van doet onderzoek naar de stemming in de maatschappij, bij de consument en in de mark en vertaalt trends van vandaag naar merken en markten van morgen. Haar bevindingen voor 2011:

related partner content for mobile comes here

Roothart ziet een tweedeling in de maatschappij van vandaag de dag. Ze zegt: ‘Donkere wolken boven een kaalgeslagen land, dat is het beeld dat het beste past bij de tijdgeest’.Radicalisering en polarisering zijn de kernwoorden. Er is in onze maatschappij, en in Europa, sprake van een tweedeling, een kloof tussen laag- en hoogopgeleid, tussen digibeten en virtuele nomaden, tussen platteland en stad, tussen mensen die bang zijn voor veranderingen en mensen die de toekomst met wat meer vertrouwen tegemoet zien.

Het zijn de naweeën van de financiële crisis die, ook een morele crisis werd. Door de recessie en de politieke crisis zijn mensen onzeker geworden. Niet zonder reden, want de effecten ervan zijn nu ook ten volle in hun eigen leven merkbaar en voelbaar geworden. Huftergedrag, zelfs de verhuftering van de samenleving inclusief hatemails en scheldkanonnades, zijn het gevolg.

Toch voelt niet iedereen zich altijd een slachtoffer van de gebeurtenissen. Burgers en consumenten slagen erin om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden, op zoek naar andere, alternatieve manieren van consumeren en produceren. We leven in een overgangsperiode waarin we een omslag doormaken van welvaart naar welzijn, van kwantiteit naar kwaliteit, van materiële naar immateriële waarden.

Wie kijkt naar de trends voor 2011, Oppose, Behave, Adapt, Reduce, Clean, Blow en Upload, ziet dat er twee wegen naar de toekomst zijn, aldus Roothart. Veilig, vertrouwd en herkenbaar voor wie donkere wolken ziet, maar ook bewust, eerlijk, duurzaam en zinvol voor wie de zon alweer ziet schijnen. Degenen die met vertrouwen voorop willen lopen op het gebied van maatschappelijke vernieuwing, moeten niet vergeten om de angstige achterblijvers mee te nemen.

Voor de bedrijven die Trendslator in het onderzoek noemt, ziet Roothart een zonnige toekomst. AkzoNobel, Albert Heijn, Apple, Aveda, Desso, Ikea, Patagonia, Vitra, Unilever, ze scoren goed op meerdere trends. Wat levert het ze op: betere producten en diensten en tevreden consumenten, een betere organisatie en gelukkigere werknemers, betere bedrijfsprestaties en dus ook meer financiële maar vooral meer maatschappelijke winst.

Een kort overzicht van de trends voor 2011

Oppose
De tweedeling, radicalisering en polarisering
Behave
Huftergedrag en morele paniek in de samenleving
Adapt
Hand op de knip, aanpassen aan de crisis
Reduce
Lijden aan de overvloed, einde van de wegwerpmaatschappij
Clean
Grote schoonmaak voor een vuile planeet
Blow
De aarde als bron van energie
Upload
Sociale netwerken als onmisbaar deel van het leven

Meer over deze trends voor 2011 vind je in het decembernummer van Tijdschrift van Marketing, dat 7 december verschijnt.
En begin januari 2011 verschijnt het nieuwe trendboek van Trendslator, MOOD 11.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in