Overslaan en naar de inhoud gaan

Het nieuwe bureau Aigency genereert AI-foto's voor adverteerders

Aigency is gevestigd in Amsterdam en is opgericht door twee ervaren creatieven.
Aigency
Afbeeldingen uit de computer
© Afbeelding via Aigency
Aigency
Afbeeldingen uit de computer
© Afbeelding via Aigency

De reclamebranche is een bureau rijker. Aigency Amsterdam - let op de woordspeling - is naar eigen zeggen het eerste bureau in ons land dat gespecialiseerd is in 'AI-gegenereerde fotografie.' 

related partner content for mobile comes here

Het bureau gebruikt 'verschillende AI-technologieën' om via computerprogramma's fotorealistische afbeeldingen te genereren.

Werkwijze

Die werkwijze heeft verschillende voordelen ten opzichte van daadwerkelijke fotografie, bezweren oprichters Chrissie Cremers (creative/art director, o.a. Elle Decoration UK) en Carina Snippe (client lead, o.a. DDB, Havas Lemz, Doom & Dickson en N=5). Zij zeggen dat de beelden vrij zijn van discussies over portretrechten (de getoonde personen bestaan immers niet) en buyouts en bovendien sneller en goedkoper gegenereerd kunnen worden. 

Die laatste twee punten worden overigens ook regelmatig gedeeld door fotografen die zich zorgen maken om de toekomst van hun werk. 

Duizend euro per foto

Of de prijzen van Aigency daadwerkelijk lager liggen dan die van een fotograaf, zal elke adverteerder zelf moeten afwegen. Aigency vraagt tussen de 750 en 1250 euro per gegenereerde foto, maar geeft tot dertig procent korting op het totaalbedrag als de adverteerder in één keer maximaal vijftig beelden afneemt. Een B-Corp-onderneming krijgt extra korting.

Het bureau belooft dat elke foto met art-direction, een review moment en één correctieronde komt.

Duurzaamheid

Het nieuwe bureau prijst zijn AI-fotografie ook aan als duurzamer dan traditionele fotografie. Uit onderzoek zou blijken dat de CO2-uitstoot van AI-creatieprogramma's als Dall-E2 en Midjourney honderden tot duizenden keren lager per foto is dan een menselijke illustrator. 

Lees verder: Wat doen AI-hulpmiddelen als Midjourney met creativiteit?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in