Wakker Dier, de NGO die zich inzet voor dierenwelzijn in de vee-industrie, zegt in een oproep aan donateurs dat fastfoodketens ‘aan de beurt’ zijn. De organisatie die bekend is van zijn naming & shaming-campagnes, zegt zich tot doel te stellen om plofkippen in fastfoodrestaurants te vervangen door kippen met één Beter Leven ster (Dierenbescherming). Wakker Dier: ‘Een eerste stap in de goede richting.’
Plof
Het is allerminst de eerste keer dat Wakker Dier zijn pijlen richt op de fastfoodsector. Recent, namelijk vorig jaar, moesten zowel Kentucky Fried Chicken (KFC) als McDonald’s het ontgelden. De eerste vanwege de campagne ‘KFC 100% Echte plofkip'. Het jaar daarvoor kreeg KFC nog de ‘Liegebeest van het Jaar’ uitgereikt. McDonald’s ‘kreeg’ de campagne ‘Plofkipjes, spaar ze allemaal’, refererend aan de speeltjes die gespaard kunnen worden bij een Happy Meal. Die kreeg begin dit jaar nog een vervolg.
Als warme wings
Ondertussen gaan de plofkippen bij McDonald’s en KFC – in de woorden van Wakker Dier – nog altijd als ‘warme wings, nuggets en burgers over de toonbank’. Ook uit een recent interview met Tijdschrift voor Marketing zei directeur marketing bij McDonald’s, Erwin Dito, dat er geen plannen liggen om over te stappen op de ‘beter-levenkip’. Voordat Dito naar McDonald’s kwam was zijn mening ook, plofkip kan niet. ‘Maar ik ben tot een andere mening gekomen’, zei hij in dat interview, ‘Wakker Dier weigert om naar de impact op het milieu te kijken, McDonald’s is op zoek naar de balans. Daarom werken we liever met de gangbare, snelgroeiende kip, die minder belastend is voor het milieu en werken we eraan het dierenwelzijn van die kip te verbeteren.’ (Meer hier.)
Hard erin
De fastfoodketens bewegen dus geen centimeter. Waarom zet Wakker Dier de huidige aanpak voort? Hanneke van Ormondt van Wakker Dier: ‘Dat McDonald’s zegt niet te willen verbeteren, is voor ons geen reden om van tactiek te veranderen. Integendeel. De aanhouder wint, dus wij gaan door en zullen nog een tandje bijzetten. Want het kan toch niet zo zijn, dat de horeca achterblijft bij de supermarkten? Dus we blijven er hard ingaan, en gaan door met de campagne tot de gehele Nederlandse consumptie plofkip-vrij is.’
Het goede voorbeeld
Van Ormondt zegt dat het vooral wederom de ‘hoge bomen’ zijn die Wakker Dier aanpakt. ‘Want die moeten het goede voorbeeld geven. KFC zal ook zeker van ons horen binnenkort.’
Afbeelding: Wakker Dier start binnenkort met deze Facebookpost met de tekst: "Wist je dat de plofkippen van McDonald’s supersnel groeien? Lekker goedkoop, denkt McDonald’s, maar de kippen lijden onder de snelle groei. Help mee, en vraag McDonald’s de kippen een beter leven te geven!"
Bucket vol plofkip
Wakker Dier denkt niet dat Nederlanders immuun worden voor de dierenwelzijnsboodschap? Van Ormondt: ‘Dat geloof ik niet: we zien dat de vleesconsumptie verandert: we eten minder en beter vlees, en geven meer geld uit aan vlees. Het is natuurlijk wel zo, dat we met de McDonald’s- en KFC-campagnes gedeeltelijk met een andere doelgroep te maken hebben, die mogelijk nog niet zo bewust zijn van het dierenleed dat schuilgaat achter een Happy Meal of een bucket vol plofkip.’