Waarbij Unilever zorg draagt voor R&D, supply chain en marketing, en EAC voor lokale productie en distributie. De deal betekent voor Unilever een groter bereik op het platteland van Myanmar, een uitgebreider portfolio en uitbreiding van productiemogelijkheden.
In Myanmar wonen 50 miljoen mensen. Pier Luigi Sigismondi, Unilever’s president voor Zuidoost Azië en Australië, wil de omzet in Myanmar verdrievoudigen, naar 300 miljoen in 2020. Tegen Reuters zegt hij: ‘We zagen dat organische groei ons ver zou brengen, maar als deze deal met EAC brengt ons verder.’
Unilever probeerde het jaren geleden ook al eens, maar het bedrijf in Myanmar werd genationaliseerd door het leger in 1965. Sinds het einde van de junta verkoopt Unilever weer producten in Myanmar, maar het marktaandeel is nog klein. De fabrikant moet het opnemen tegen sterke nationale merken, die bijna de hele markt in handen hebben.
De twee bedrijven beloven ook de levens van de inwoners van Myanmar te verbeteren, met de bouw van scholen, het slaan van waterputten en doneren van ambulances en noodgoederen. Unilever helpt daarnaast boeren om duurzamer palmsuiker te verbouwen, en leert mensen hygiënischer te leven met de hulp van producten als Lifebuoy en Signal
Hoewel Myanmar een zeer arm land is (een derde van de bevolking leeft onder de armoedegrens) groeit de economie sterk, sinds de politieke ommezwaai.
De Asian Development Bank voorspelt een groei van 7,7 procent van Myanmar’s economie in 2017, en 8 procent in 2018.
Sigismondi, hoopvol tegen CNBC: ‘Voor bedrijven als Unilever zou Myanmar het volgende Vietnam kunnen zijn.’
Bronnen: Unilever, Reuters, CNBC
Beeld: Wikipedia