‘Like, share en win!!!!’ ‘Nog 100 likes en we geven dit armbandje weg!’ ‘iPhone winnen? Like ons!!’ Gillend gek word je ervan, al die ‘like, share en win- acties’. Toch kan een win-actie je helpen om jouw doelgroep te bereiken, mits hij goed doordacht is. Tien tips om een succesvolle winactie op te zetten. Gebruik deze tips en zorg ervoor dat je enthousiasme opwekt in plaats van irritatie!
1: Afbakenen van je doelgroep
Wie doet er mee aan je win-actie? Vrouwen, mannen, of beiden? En, welke leeftijdscategorie wil je aanspreken? Maak keuzes. Alleen door een specifieke doelgroep aan te spreken en daar je actie op af te stemmen ben je succesvol.
Bekijk ook wat de interesses van je doelgroep zijn en gebruik deze informatie wanneer je de actie bedenkt. Op deze manier sluit de actie goed bij je doelgroep aan. Tip: via de functie ‘doelgroepstatistieken’ in je Business account van Facebook zie je in één oogopslag waar jouw doelgroep zich mee bezig houdt.
2: Waar bevindt de doelgroep zich
Win-acties kunnen op verschillende platformen plaatsvinden. Vaak wordt Facebook als platform ingezet. Dit komt doordat Facebook de meeste dagelijkse gebruikers heeft, waardoor je een grote kans hebt dat jouw actie reacties oplevert. Maar denk ook eens verder. Welke andere social media platformen zijn populair onder jouw doelgroep? Probeer je actie bijvoorbeeld eens via Instagram te voeren, als je te maken hebt met jongeren.
Je kan er ook voor kiezen een win-actie te integreren op je website. Via verschillende kanalen kan je de doelgroep naar je site trekken. Schieten gelijk je dagelijkse websitebezoeken omhoog!
3: Kies het actie-mechanisme en de doorlooptijd
Bepaal welke actie het best bij jouw doelgroep past. Zorg ervoor dat de actie duidelijk en eenvoudig is. Hoe minder stappen, hoe succesvoller.
Een aantal voorbeelden:
- Facebook - Foto-actie: insturen van foto’s
- Pinterest – Pin to win: het pinnen van een afbeelding
- Instagram / Twitter – Hashtag: foto plaatsen onder een bepaalde hashtag
- Website – stem-actie: laat mensen stemmen verzamelen op hun inzending
Zorg ervoor dat de actie niet te lang duurt. Na drie à vier weken neemt de interesse voor actie af, tenzij je met mediadruk de aandacht vast kunt houden.
4: Kies relevante prijzen
Een Iphone of Ipad winnen is leuk, maar past dat wel bij je merk? Door het onderzoek naar de interesses van jouw doelgroep weet je wat er bij hen speelt. Koppel die informatie met jouw product en dienst. Hopla, daar is je prijs.
5: Kies meerdere prijzen
We zien in onze eigen benchmark terug dat het weggeven van meerdere prijzen voor hogere conversies zorgt. Waarom? Heel simpel: met meerdere prijzen is de kans om iets te winnen groter.
Zet je een stem-actie op? Geef dan niet alleen een prijs aan de persoon met het hoogste aantal stemmen. Verloot ook een prijs onder de mensen die stemmen op hun favoriete inzending. Zo zullen meer mensen hun stem uitbrengen, wat voor een groter bereik van je actie zorgt.
6: Bepaald doelen
Een win-actie is geschikt voor het laden van je merk. Maar je kan het ook gebruiken om je database te vullen. Deze gegevens kan je weer gebruiken voor je nieuwsbrief of een retargeting campagne.
Zet doelen op voor je actie. Bepaal het volgende:
- Hoeveel deelnemers moeten er mee doen?
- Hoeveel mensen wil je bereiken?
- Hoeveel leads (gegevens voor de database) wil je binnen halen?
Zet je een stem-actie op? Geef dan niet alleen een prijs aan de persoon met het hoogste aantal stemmen. Verloot ook een prijs onder de mensen die stemmen op hun favoriete inzending. Zo zullen meer mensen hun stem uitbrengen, wat voor een groter bereik van je actie zorgt.
7: Bepaal actievoorwaarden
Stel actievoorwaarden op volgens de regels van de wet Gedragscode promotionele kansspelen.
Hoe groter de prijzen, hoe groter de kans dat mensen vals gaan spelen. Neem een regel in je actievoorwaarden op zodat je mensen die vals spelen kunt uitsluiten.
8: Zet je actie live!
Het is tijd om je actie live te zetten. Zorg ervoor dat je communiceert op verschillende own-media kanalen. Blijf de actie onder de aandacht brengen met berichten, maar zorg ervoor dat je tussendoor ook nog andere content plaatst.
9: Maak een feestje met de winnaars
Neem in de actievoorwaarden mee dat je de winnaar communiceert op je own-mediakanalen. Zet de winnaars in het zonnetje! Niet te vergeten: stuur alle deelnemers een e-mail met de uitkomst van de actie.
Eventueel kan je deze e-mail ook gebruiken voor andere communicatie. Bijvoorbeeld mooie aanbiedingen voor de mensen die niet gewonnen hebben.
10: Gebruik de gegevens!
Het is zonde om de data die je verzameld hebt niet te gebruiken. Wie heeft er meegedaan aan je actie? Wat zijn de belangrijkste learnings? Gebruik deze data voor een volgende actie, zodat je nog succesvoller kan zijn! En, heb je al bepaald wat je met de nieuwe e-mailadressen gaat doen? Misschien is een retargeting campagne wel een idee.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!