Tentoonstelling: Branding Beatrix

Ter gelegenheid van de troonswisseling start op donderdag 25 april in het Museum voor Communicatie de presentatie Branding Beatrix waarin markante voorbeelden die invloed hebben gehad op ‘het merk Beatrix’ centraal staan.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Over de tentoonstelling:

Beatrix is jarenlang het boegbeeld van ons koninkrijk geweest. Vanaf het begin van haar regeerperiode heeft ze duidelijk voor ogen hoe ze als koningin wil worden neergezet. Als in 1981 een postzegel met de nieuwe vorstin moet worden geïntroduceerd, maakt ze een opvallende keuze die de traditie verbreekt. Het ontwerp van Peter Struycken, een portret in stippen, zet haar modern, tijdloos en afstandelijk neer. Het vormt de eerste verbeelding van het merk Beatrix.

Door consequent en gedisciplineerd aan dit beeld vast te houden, is ‘Beatrix’ uitgegroeid tot een sterk beeldmerk. Maar hoe groot was haar eigen invloed op de ontwikkeling hiervan? Verliep alles bij toeval, met een beetje regie of volgens een uitgekiende strategie?

Branding Beatrix toont verschillende markante voorbeelden die invloed hebben gehad op de ontwikkeling van de beeldvorming rond Beatrix. Van haar optredens bij rampen of staatsbezoeken tot gebeurtenissen in haar privéleven. Naast diverse foto’s, films en cartoons presenteren we twee nieuwe werken van kunstenaar Diederick Kraaijeveld. Hij portretteerde eerder al prominente figuren waaronder een aantal leden van het Koninklijk Huis, afgebeeld in monumentale assemblages van gevonden sloophout. Speciaal voor Branding Beatrix maakte hij in opdracht van het museum twee nieuwe beelden die geïnspireerd zijn op de postzegel van Struycken. Een ontwerp in sloophout, in de lijn van zijn signatuur, en een beeld dat uitsluitend uit spijkers bestaat, een bijzondere weergave van het moderne karakter van het merk Beatrix.

In een achttal vitrines zijn de ontwerpen van de inhuldigingspostzegels en frankeerzegels van Wilhelmina, Juliana en Beatrix te zien. Een verrassende primeur vormen de geselecteerde èn afgewezen ontwerpen van de inhuldigingspostzegel van de nieuwe koning, die nog nooit eerder aan publiek getoond zijn getoond.

Tot slot presenteren ze een selectie van de beste inzendingen van de wedstrijd uitgeschreven door Nickelodeon en NRC Handelsblad; kinderen uit het hele land schreven grappige en ontroerende brieven aan de nieuwe koning.

Ter gelegenheid van de start van Branding Beatrix op 25 april staat ook een editie van het Communicatiecafé in het teken van Beatrix. Lukas Burgering, auteur van ‘Ik zal handhaven’, en Julius Vermeulen, Adviseur Visuele Communicatie Merkmanagement bij PostNL, gaan dieper op het onderwerp in. Reserveren kan via aanmelden@muscom.nl.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie