Supermarkten in problemen dankzij prijzenoorlog

Met de crisis heeft het niets te maken: supermarkten hebben zelf schuld aan hun omzetproblemen, aldus ABN Amro in een sectorupdate.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

2014 is tot dusver een bijzonder jaar voor supermarkten. De omzet is beweeglijk, met een slecht eerste kwartaal en een redelijk tweede kwartaal. De kans is groot dat de omzetgroei vergeleken met het voorgaande jaar dit jaar stokt.

Heeft de economische crisis dan toch eindelijk de supermarkt bereikt, net nu het economisch langzaam beter met Nederland lijkt te gaan? Het antwoord hierop is een kort en bondig: nee. De crisis speelt zeker een rol, maar is nu niet de hoofdschuldige. Het primaire probleem van supermarkten is structureel van aard en is, ironisch genoeg, vooral veroorzaakt door eigen toedoen. Dat concludeert ABN AMRO in de .

Het grote probleem dat supermarkten nu treft, heeft zijn oorsprong in de prijzenoorlog die in 2003 is begonnen. Vooral in 2004 en 2005 daalde het prijspeil in Nederlandse supers fors. In 2005 zelfs met meer dan de volumegroei kon compenseren, zodat dat jaar een negatieve omzetontwikkeling kende. De consument is gewend aan lage voedselprijzen en supermarkten werken sindsdien met minimale marges en houden elkaars prijsniveau angstvallig in de gaten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie