Zalando neemt het niet nauw met het arbeidsrecht en jaagt jonge werknemers zo ongeveer over de kling met zwaar werk, die daarbij dagelijks enorme afstanden af moeten leggen. Dat blijkt uit een RTL-documentaire die voor veel ophef in Duitsland heeft gezorgd.
27 km per dag
Voor de documentaire ging een jonge journaliste undercover werken bij Zalando als magazijnmedewerker in Erfurt. Ze verzamelde items voor bestellingen uit de honderden meters rekken. Stiekem uitgerust met een stappenteller hield ze bij hoeveel ze per dag moest lopen als ‘pickerin’. Dat liep op tot zo’n 27 kilometer per dag. Zalando maakt daarbij overigens gebruik van een slim maar meedogenloos personeelsvolgsysteem. Het kan aan de hand van de productscanners precies volgen wat de werknemers doen en of het snel genoeg -gaat. Dit is wettelijk verboden in Duitsland.
Niet mogen zitten
Er zou volgens een Duitse advocaat arbeidsrecht sowieso veel mis zijn met Zalando. Het houdt ongeoorloofde, willekeurige diefstalcontroles onder het personeel. Ook mogen ‘lagere’ werknemers - geheel tegen de wettelijke regels in - niet gaan zitten tijdens hun werkuren. Daarnaast is er geen verplichte ondernemingsraad.
Hartaanval
Kortom, Zalando wordt neergezet als een werkgever die zijn werknemers onder druk zet en ongezond behandelt. Een anonieme paramedicus spreekt zelfs over een overlijden van vorig jaar van een werknemer op het toilet. Hij zou een hartaanval hebben gehad. Zalando ontkent dit, en liet weten dat er wel een werknemer aan een hartaanval was overleden, maar dat dit thuis was en niet in het logistiek centrum in Erfurt. Er is een minuut stilte in de onderneming gehouden.
Zalando heeft volgens Duitse media inmiddels aangekondigd stappen tegen de journaliste te ondernemen die er undercover ging.
Op de sociale netwerken ging het flink los na uitzending van de documentaire onder de hashtag #zalando. De Facebook-pagina van Zalando wordt volgeprikt met beledigingen en oproepen er niet meer te kopen.
{UPDATE] Zalando heeft inmiddels een verklaring online gezet, ook in het Nederlands. Het bedrijf zegt dat de de beschrijving uit deze reportage volgens hem 'op geen enkele wijze met de bedrijfscultuur en werknemerstevredenheid in de logistieke vestigingen' overeenkomt. Zalando verwijst naar een anonieme enquête van oktober 2013, gehouden door een extern marktonderzoeksinstiuut. Meer dan 1.000 deelnemers alleen al in de vestiging in Erfurt zouden spreken van 'een positief werkklimaat'.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!