Keuze werkgever
Het ImagoMonitor onderzoek peilt vooraf welke aspecten zwaar wegen bij de keuze voor een werkgever. De top 5 aspecten onder ruim 2.000 hoogopgeleide studenten, starters en (young) professionals zijn:
1. Goede werksfeer/leuke collega’s
2. Intellectuele uitdaging/werk met inhoud en diepgang
3. Hoog salaris/goede secundaire arbeidsvoorwaarden
4. Goede opleidingen/coaching
5. Grote baanzekerheid
Uit het onderzoek blijkt dat er verschillen zijn onder de diverse doelgroepen:
• Vrouwen versus mannen
Goede werksfeer en intellectuele uitdaging staan zowel bij vrouwen als bij mannen op nr. 1 en 2 bij de keuze voor een werkgever, maar bij vrouwen wegen deze aspecten wel zwaarder dan bij de mannen.
• Aantal jaar werkervaring
Young professionals (max. 3 jaar werkervaring) en professionals hechten relatief meer belang aan intellectuele uitdaging en een hoog salaris dan studenten en starters
• Opleidingsniveau
Hbo’ers hechten meer waarde aan grote baanzekerheid ten opzichte van wo’ers.
Scores per aspect
Voor hoogopgeleiden is goede werksfeer het belangrijkst in hun keuze voor een werkgever. De bedrijven die op dit aspect hoog scoren zijn:
1. IKEA
2. Jumbo
3. Bol.com
Hoopopgeleiden associëren intellectuele uitdaging met de juridische branche. De juridische kantoren domineren op het aspect intellectuele uitdaging. De top 3:
1. Houthoff Buruma
2. Kennedy Van der Laan
3. De Brauw Blackstone Westbroek
Over TMG Arbeidsmarkt ImagoMonitor
Een jaarlijks online imago-onderzoek, waarbij het imago van ruim 100 bedrijven onder de loep wordt genomen. Dit jaar deden ruim 2.000 hoogopgeleide studenten, starters en (young) professionals mee aan het onderzoek. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Bureau Consumenten Onderzoek, in opdracht van TMG Arbeidsmarkt.
Eind april werd ook al bekend gemaakt dat Shell de Meest Favoriete Werkgever is.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!