Behalve als je reclame maakt: dan mag kennelijk ineens een heleboel. Vastgoedontwikkelaars die hun appartementen aan de man brengen met optredens van fotomodellen die afgezien van wat verf weinig om het lijf hebben, restaurants die de omzet vergroten door serveersters menu's op hun borsten te laten dragen, en ga zo maar door. Ook Hooters doet goede zaken in China.
De Chinese censuur verschuilt zich bij het blokkeren van websites en andere media met grote regelmaat achter het excuus dat ze porno en onwelgevoeglijk materiaal willen tegenhouden.
Dat dit niets meer dan een schaamlap is, bleek al in januari toen buitenlandse media de hand wisten te leggen op een lijst van filterwoorden waarin niet seksueels voorkwam. Het ging vrijwel uitsluitend om politiek beladen zaken, met een paar uitzonderingen, zoals het intrigerende "Hire a killer to murder one's wife".
De commerciele sector in China heeft dit kennelijk uitstekend begrepen. Het is interessant te zien hoe commercie een drijvende kracht blijkt richting tolerantie en gedogen (we hebben het even niet over smaak) in een land waarin de regering politiek (gesloten) en commercie (open) krampachtig gescheiden tracht te houden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!