SEC: koersgevoelig informeren mag via sociale media

De Amerikaanse beurswaakhond SEC geeft ondernemingen toestemming om koersgevoelige financiële informatie via sociale media als Twitter, Facebook en LinkedIn naar buiten te brengen. Ze moeten investeerders wel laten weten welk medium ze zullen gebruiken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De meeste sociale media zijn goed geschikt voor de communicatie met investeerders, verklaarde George Canellos van de SEC. Alleen moeten die wel weten waar ze het laatste nieuws kunnen vinden en moeten de media toegankelijk voor iedereen zijn.

De zaak kwam aan het rollen nadat de SEC had gedreigd met vervolging van de ceo van Netflix. Hij had op zijn persoonlijke Facebook-pagina koersgevoelige informatie naar buiten gebracht, waarop het aandeel in korte tijd 15 procent steeg. De SEC ziet van het vervolgen van de Netfix-topman af en stelde nu de nieuwe regel op.

In Nederland moet koersgevoelige informatie altijd via een persbericht naar buiten worden gebracht, zegt woordvoerder Martijn Pols van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). ‘Dat is wettelijk vastgelegd. Iedereen moet er tegelijkertijd over kunnen beschikken.’

Maar dat betekent niet dat ondernemingen ze niet ook via Facebook, Twitter of andere sociale media naar buiten kunnen brengen, aldus Pols. ‘Hoe breder hoe beter. We raden bedrijven ook aan koersgevoelige informatie op hun website plaatsen. Zo is het voor iedereen te vinden, en kunnen mensen ook zien wat er in het verleden is gecommuniceerd.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie