Dinsdag werd bekend gemaakt dat supermarktketen Jumbo met de curatoren van V&D tot een overeenstemming is gekomen over de acquisitie van La Place. Jumbo zal alle activa, de serviceorganisatie en de stand alone vestigingen van La Place overnemen en deze onder het La Place merk gaan exploiteren. Jumbo is nog in gesprek met de curatoren over een mogelijke doorstart van de exploitatie van de La Place vestigingen in de V&D warenhuizen.
Hoogleraar Retail Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en wetenschappelijk directeur bij EFMI Business School, prof. dr. Laurens Sloot schreef eerder in een publicatie op de site van EFMI Business School dat hij hoopte dat La Place een goede eigenaar zou vinden: 'Waar ik op hoop is dat het prachtige La Place door een strategische investeerder wordt gekocht, zoals Ahold, Sligro, Jumbo of HMS Host. Een partij die food & klantgerichtheid als zijn kernbusiness ziet. En dus niet door een nieuwe private equity partij die La Place als investeringsobject ziet. Deze formule verdient een gepassioneerde eigenaar.'
Wij vroegen hem zijn visie te geven op de overname door Jumbo.
Wat vindt u van Jumbo als nieuwe eigenaar van La Place?
'Ik ben blij dat La Place bij een strategische food partij terecht is gekomen. De food en klantenkennis bij La Place en Jumbo kunnen elkaar versterken.'
'La Place krijgt een eigenaar met passie voor food en ruimte voor groei.'
Hoe kunnen de merken Jumbo en La Place elkaar versterken?
'Jumbo is trendsettend met de Foodmarkt in Breda, Amsterdam en Veghel. Net als in UK en VS verwacht ik dat de grotere supermarkten een combi van boodschappen doen en foodservice gaan worden en ik denk dus dat dit een match made in heaven is voor beide partijen. Jumbo krijgt fantastisch foodservice concept erbij, La Place een eigenaar met passie voor food en ruimte voor groei.'
Gelooft u in de door Van Eerd genoemde trend van ‘Eat it or take it’?
'Ja, vooral in middelgrote en grote steden en vrijdag tm zondag.'
U noemde Ahold ook als passende partij om La Place over te nemen. Wat is het strategische voordeel voor Jumbo om deze vis voor Albert Heijn te hebben weggekaapt?
'Jumbo is verder met de integratie van foodservice met foodretail dan Ahold. Ahold kiest meer voor topwinkels die zijn gefocust op food for home in plaats van food for now. En daar waar ze dat wel doen, de Ah To Go, daar draait het met name om convenience en gemak en minder om ambachtelijk en lekker.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!