Premium

RET weigert tramreclame nieuw hamburgerrestaurant

Het Rotterdams vervoersbedrijf RET wil niet ‘Who the f*ck is Ellis?’ op de tram hebben staan.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een tramreclame voor een nieuw te openen hamburgerrestaurant in het centrum van Rotterdam is geweigerd door de RET. De afzender van de reclame is Ellis Gourmet Burger, een keten die in België al een achttal vestigingen heeft. Binnenkort opent het bedrijf restaurants in Rotterdam en later in Amsterdam. De eigenaar van Ellis Gourmet Burger is Alexander Wijsenbeek, (ook eigenaar van Eetsalon Van Dobben, twee vestigingen in Amsterdam).

De gewraakte slogan &;Who the f*ck is Ellis&; is een verwijzing naar . Het liedje was een parodie c.q. bewerking op de hit &;Living next door to Alice&; van Smokie. (Luister het liedje .) Wijsenbeek zegt dat Ellis Gourmet Burger in België nieuw te openen vestigingen ook middels tramreclame onder de aandacht bracht. ‘We hebben in België nooit enig bezwaar gekregen tegen de slogan “Who the f*ck is Ellis”.’ De conclusie is wellicht dat wij Nederlanders wat voorzichtiger zijn aangelegd.

Chantal Kroes, woordvoerder van Exterion Media, de betrokken buitenreclame-exploitant, zegt dat de gebruikelijke procedure is dat ontwerpen voor tramreclame in Rotterdam voorgelegd dienen te worden aan het vervoersbedrijf. Zij zegt: ‘RET heeft aangegeven dat ze geen verwijzing naar scheldwoorden (“Fuck you”, red.) op de tram willen hebben. Dat moest aangepast worden.’ Volgens haar gaat de tramreclame wel lopen, maar zonder de gewraakte tekst. Kroes: ‘Het is nu: “Ellis Gourmet Burger, the best burger in town”.’ Of de uiting op de eveneens in Rotterdam geboekte abri’s nu ook aangepast wordt, kan Kroes niet zeggen. Dat hoeft volgens haar niet, omdat de RET niets over de uitingen in abri’s te zeggen heeft.

Maar volgens Ellis Gourmet Burger heeft Exterion gezegd dat de abri-posters ook zijn afgekeurd door toedoen van de RET. Een alternatief voorstel, waarin het woordje &;f*ck&; helemaal is vervangen door sterretjes (‘Who the **** is Ellis?’), is ook afgekeurd. 

De reactie van de RET is kort. Woordvoerster Frouke Albers zegt dat de RET reclame-uitingen die kwetsend zijn voor anderen, of reclame-uitingen die niet bij het vervoersbedrijf passen, geweigerd kunnen worden. We hebben het tramontwerp van Ellis Gourmet Burger afgekeurd, omdat we het ontwerp niet vinden passen bij onze uitstraling.’ Met een mogelijk kwetsend karakter van de reclame-uiting heeft de afwijzing dus niets te maken.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie