Wanneer je online adverteert wil je alleen de juiste doelgroep bereiken. Dit wil je bovendien op het juiste moment, op de juiste plaats en met de juiste boodschap. Zo vergroot je de kans op conversie. Vooral als lokale of regionale ondernemer gericht op een specifieke regio, is het belangrijk om de campagne gericht te targeten. Maar hoe maak je dit zo effectief en efficiënt mogelijk? Welke middelen moet je inzetten om dit te bereiken?
Gericht targeten met geografische data
Allereerst is het belangrijk om te weten in welke specifieke regio jouw doelgroep zich bevindt. Het grote voordeel van online adverteren is dat je advertenties heel gericht kunt targeten aan de hand van geografische data. Zo kun je je richten op een specifieke plaatsnaam, postcode, maar ook op een straal van een aantal kilometers rondom de standplaats van jouw bedrijf. Op die manier ben je ervan verzekerd dat jouw advertentie zichtbaar is bij de doelgroep in een specifieke regio.
Regionale media versterken lokale relevantie
Naast gericht targeten, is het minstens zo belangrijk dat jouw advertentie in een relevante context wordt geplaatst. Spreekt de context van het platform waarop jouw advertentie zichtbaar is de gebruiker niet aan? Dan zal deze ook geen oog hebben voor jouw advertentie. Regionale (nieuws)media bieden bijvoorbeeld relevante context en vormen daarom een goed platform om regionaal te adverteren. Dit soort media versterkt namelijk het regionale component van jouw advertentie. De lezers van dit nieuws komen uit dezelfde regio en verbinden onbewust het nieuws aan jouw advertentie wanneer het lokaal relevant is.
Daarnaast blijkt uit eerder onderzoek van DPG Media dat inwoners uit provincies zich sterk binden met hun regio. Zo zijn veel Nederlanders betrokken bij lokaal nieuws; een derde van de Nederlanders is zelfs meer geïnteresseerd in lokaal nieuws dan in landelijk nieuws. Ook geeft bijna 60% de voorkeur aan lokale producten of diensten. Met een advertentie rondom het lokale of regionale nieuws, vergroot je dus de lokale relevantie en is je advertentie nog effectiever.
Regionaal adverteren via het selfservice platform Direct
Geografisch targeten op een regionaal nieuwsmedium, veel ondernemers weerhouden zich hiervan vanwege de complexiteit van de advertentiewereld. Om dit te vereenvoudigen en ondernemers handvatten te bieden bij het opzetten van zo’n campagne, heeft DPG Media onlangs het advertentieplatform Direct gelanceerd. Via dit selfservice platform kunnen ondernemers binnen een paar minuten eenvoudig een volledige campagne live zetten tegen lage kosten en hoge performance. Zo kunnen ondernemers gemakkelijk hun advertentie opmaken en de doelgroep selecteren, waarna hun advertentie getoond wordt op kwalitatieve nieuwsmedia. Op die manier zijn zij in staat lokale of regionale zichtbaarheid te realiseren én hun potentiële klanten te bereiken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!