Ophef in de Britse pr-wereld. Het gerenommeerde Freud Communications dat obesitascampagnes voor de Engelse overheid uitvoert, blijkt tegelijkertijd miljoenenopdrachten voor grote 'junkfoodbedijven' als Mars, Pepsi en Kentucky Fried Chicken uitgevoerd. Dat meldt de Daily Mail.
Het PR-bureau ging daarbij zover dat het op de officiële pagina van de Britse overheid positieve artikelen geplaatst kreeg over onder meer Mars en Pepsi. Zo verschenen er op de Responsibily Deal een aantal erg positieve stukken over junkfood-merken, onder meer artikel met de titel ‘Pepsi MAX Cinema Partnership offers healthier choices to customers’. Dit verhaalt hoe de medewerkers van Britse bioscopen worden aangemoedigd bioscoopbezoekers te overtuigen dat suikervrije cola's de 'standaard-cola-optie' is.
3 miljoen
Volgens de Daily Mail zou Freud Communications het afgelopen jaar zo’n 3 miljoen pond hebben ontvangen voor gezondheidscampagnes van de overheid. Tegelijkertijd zou het ook miljoenen binnenslepen aan de junkfoodfabrikanten, waaronder naast Mars, KFC en Pepsico ook de makers van Walkers chips en Tropicana vruchtensap.
Wetenschappers betaald
Het nieuws over de belangenvertrengeling komt op een ongelegen moment voor de junkfood-bedrijven. Onlangs claimde de British Medical Journal dat belangrijke wetenschappelijke adviseurs van de minister die zich bezighoudt met obesitas honderduizenden euro’s hebben ontvangen van de junkfood-industrie, waaronder Nestle en Mars.