Premium

PepsiCo laat rol van directeur marketing vervallen, Marieke van Balen benoemd als commercial director nutrition

De FMCG’er voert een drastische wijziging in de organisatiestructuur door ten aanzien van marketing en sales.

PepsiCo heeft per 1 april een nieuwe organisatiestructuur met drie commercial directors in het Leadership Team. Er is een commercial director voor Snacks, een voor Nutrition en een voor Social Beverages. De voormalige rollen van strategy director en marketing director zijn daarmee komen te vervallen vervallen. Marieke van Balen (foto boven artikel), voor 1 april directeur marketing bij PepsiCo Benelux is per voornoemde datum aangesteld als commercial director nutrition.

Nieuwe directeuren
Barbara van Verseveld (hieronder links) is benoemd tot commercial director snacks. Zij was hiervoor commercial development & strategy director, en zat net als Van Balen al in het managementteam. Sabine Selos is benoemd tot commercial director social beverages (de frisdrankmerken Pepsi, 7Up en Moutain Dew). Selos was hiervoor senior marketing manager.

Focus
De bedoeling van de herstructurering is om meer focus op de verschillende categorieën te verwezenlijken en om tot een duidelijkere samenwerking te komen met Europese collega’s die tevens per categorie zijn gestructureerd. De commercial teams bestaan uit de respectievelijke marketeers en category managers voor de categorie. Daarnaast hebben ze een ‘extended team’ met afgevaardigden van revenue management, commercialisation/change management en business analytics voor een compleet beeld van de respectievelijke categorie.

Nauwe samenwerking met sales
De commercieel directeuren werken nauw samen met de sales directeur ‘organised trade’ en de sales directeur ‘away from home’.

Verbreden
Van Balen, die ruim 18 jaar marketingervaring op haar naam heeft staan (voor PepsiCo bij FrieslandCampina), ziet in haar nieuwe rol een mooie kans voor een bredere commerciële ervaring. Van Balen: ‘De categorie Nutrition staat in de schijnwerpers door de nauwe aansluiting bij de “Performance with Purpose-strategie” van PepsiCo. Binnen deze categorie vallen de ontbijtgranen van Quaker en de fruit- en groentesappen van Tropicana, Naked, Alvalle en Looza. Dat is een categorie met ambitieuze groeidoelstellingen en een heel mooi innovatieportfolio voor de komende jaren.’

Verantwoordelijkheden
Daarnaast blijft Van Balen verantwoordelijk voor het Media-, CRM- en Communications-team. Daar vallen ook digital, conversation management en consumer care onder. Functioneel blijft Van Balen verantwoordelijk voor de marketing van PepsiCo Benelux.

 

Beeld: PepsiCo/Ons Management Team

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie