Peking eend met zure druiven

Al jaren lopen voornamelijk Westerse regeringen en bedrijven te hoop tegen het gebrek aan merkenbescherming in China. Iedereen die ooit een voet heeft gezet op de Nanjing Road in Shanghai of de Wangfujing Avenue in Beijing kan erover meepraten: binnen luttele minuten word je bestookt door straatverkopers met Louis Vuitton handtasjes, Hermes sjaals en Rolex horloges, voor prijzen die beginnen bij 20 Euro maar na een herhaald 'nee' al snel dalen tot een fractie daarvan.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het aanpakken van deze handel is onbegonnen werk. Het gaat om schimmige handelaren die even snel hun spullen oppakken en verdwijnen als ze ergens anders weer beginnen.

Inmiddels zijn er onder zware internationale druk (het was een voorwaarde voor China's felbegeerde WTO-lidmaatschap) wetten gekomen tegen dit soort praktijken, maar ook dat haalt niet veel uit. De Chinese justitie is niet de meest efficiente op Aarde, en een rechtszaak aanspannen is een lijdenweg met onzekere uitkomst.

Dat maakt het extra zuur dat Louis Vuitton gisteren een .

Wie de onverlaat was? Het Carrefour-filiaal in Shanghai. In een stad waar dagelijks op straat vele tienduizenden vervalsingen van eigenaar verwisselen, moet de hypermarktketen aan Louis Vuitton nu als eerste Y300.000 (zo'n 30.000 Euro) betalen voor het in de schappen hebben van 37 neptasjes.

Zoals de oude Chinese zegswijs luidt: life ain't always fair for a sitting duck.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie