Pasen is eieren, daarom leek het het platform van de belangrijkste packaging designbureaus in Nederland, BNO NEXTpack, aardig om een 'Eierverpakkingstest' te doen. De designers: ‘De kunst van een goede verpakking is dat hij opvalt in het winkelschap en direct een positief gevoel geeft bij het product dat erin zit. De jury van NEXTpack heeft er bewust voor gekozen om geen paaseitjes maar 'gewone' eieren te beoordelen, omdat dit een uitdagende categorie is: huismerken zetten de toon en veel verpakkingen lijken op elkaar. Het getuigt van lef om je in deze klassieke categorie te onderscheiden.’
Eerlijkheid
De BNO NEXTpack-jury, bestaande uit Mark Assies (Flex Design), Pieter Steenaert (Brum Design), Robert Stakenburg (Proud Design) en Edwin Visser (SoGood), beoordeelde de dozen op de criteria schapwaarde, handwaarde (oftewel: hoe scoren ze enerzijds in het winkelschap en anderzijds in handen van de consument?), onderscheidend vermogen, verpakkingsvorm en eerlijkheid. Dat laatste criterium is speciaal gekozen voor deze specifieke test, omdat veel consumenten zich afvragen wat de herkomst is van de eieren die men koopt.
Het bereid leverde de volgende top 5 op:
1. Blije Kip Buitenei (Van Beek)
2. Gijs Vrije Uitloop (Streekselecties)
3. Albert Heijn (Rondeeleieren)
4. Hema (Biologische eieren)
5. Albert Heijn (scharreleieren)
Marketing Online brengt middels een poll in kaart wat marketeers de kekste eierdoos vinden. Er is een longlist van 12 verpakkingen. Ook meestemmen? Klik hier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!