De meeste ouders zijn tegen kindermarketing op scholen, sport en sociale media. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het Voedingscentrum. De meerderheid is voor maatregelen tegen kindermarketing van ongezonde producten, zoals koek, snoep en frisdrank.
De quickscan Kindermarketing betreft een representatieve steekproef van 1.010 ouders met kinderen tot en met 17 jaar, uitgevoerd door onderzoeksbureau Flycatcher.
De belangrijkste conclusies uit het onderzoek:
- De helft van de ouders heeft moeite met kindermarketing voor ongezonde producten (producten buiten de Schijf van Vijf), 35% is neutraal en 15% heeft er geen moeite mee.
- 71% van de ouders vindt dat kindermarketing voor ongezonde producten niet thuishoort op een sportevenement voor kinderen.
- 60% van de ouders vindt het niet normaal dat er kindermarketing voor ongezonde producten plaatsvindt via sociale media.
- Driekwart van de ouders wil dat kindermarketing voor ongezonde producten wordt tegengegaan op scholen, sociale media en tijdens sportevenementen voor kinderen.
- Bijna 9 op de 10 ouders denkt dat kindermarketing op sportevenementen, scholen, in televisieseries, films en games effect heeft op de voorkeuren en voedselkeuzes van hun kind.
De verantwoordelijkheid voor het nemen van maatregelen tegen kindermarketing ligt volgens de ouders bij de overheid, reclamemakers en de organisatoren van sportevenementen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!