Rodi Media, uitgever van lokale nieuwswebsites, sluit een samenwerking met het Nederlandse Opt Out Advertising. De nieuwswebsites gaan gebruikmaken van het advertentiesysteem van Opt Out Advertising, dat de websitebezoeker relevante advertenties toont bij het accepteren én weigeren van de advertentiecookies. Bij akkoord (consent) krijgt de websitebezoeker advertenties te zien die passen bij zijn of haar locatie en het betreffende artikel op de website.
Contextueel adverteren
Weigert de websitebezoeker cookies (no-consent) dan gebruikt Opt Out Advertising slimme software die de content en locatie van het nieuws analyseert. De software gebruikt de tekst uit het nieuwsbericht om een 'passende adverteerder uit de regio' te selecteren. Rodi Media en Opt Out Advertising stellen dat deze vorm van contextueel adverteren effectief is voor adverteerders en passende reclames laat zien aan websitebezoekers die geen persoonsgegevens willen delen.
Einde aan externe advertentiecookies
Contextueel adverteren is privacyvriendelijker dan adverteren via cookies die persoonsgegevens verzamelen, want websitebezoekers blijven anoniemer voor adverteerders. Zo leunde Rodi Media voorheen op een advertentiesysteem dat reclames toonde op basis van de specifieke locatie van de wesitebezoekers. Dat is niet langer nodig, beklemtoont de nieuwsuitgever.
Rodi Media maakt de overstap naar een ander, privacyvriendelijk advertentiesysteem omdat websites moeten stoppen met het gebruiken van externe advertentiecookies. Zo oordeelde begin dit jaar ook de Autoriteit Persoonsgegevens dat het veelgebruikte cookiesysteem van branchevereniging IAB illegaal is. Adformatie publiceerde in februari een premiumartikel over websites die voorop lopen in het uitfaseren van dergelijke trackingcookies.
Opt Out Advertising werkt onder meer voor Simyo, Albert Heijn, Gazelle en Vandebron.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!