Ruim een kwart (27%) van de persberichten die grote Nederlandse ondernemingen rondsturen haalt het nieuws. Bij sommige persberichten in de vorm van een kort berichtje op een enkele nieuwssite, andere veroorzaakten een reeks van nieuwsberichten.
Dat blijkt uit het onderzoek 'Dit wordt het nieuws' van de Universiteit van Amsterdam, door Pytrik Schafraad.
Negatief nieuws scoort
Uit het onderzoek wordt duidelijk dat persberichten met bepaalde kenmerken het beter doen. Persberichten die controversie bevatten worden beter opgepikt, net zoals berichten met nieuws dat van invloed is op een grote groep mensen (bereik).
Ook persberichten met negatieve gevolgen hebben een grotere kans om geselecteerd te worden door Nederlandse journalisten. Dat geldt ook voor persberichten over financiële prestaties van het bedrijf, en in mindere mate ook die over werknemers of management van het bedrijf. Journalisten hechten relatief weinig waarde aan promotionele persberichten,
Nieuwsfactoren
Het onderzoek is gebaseerd op een inhoudsanalyse van ruim 830 pers- en evenzoveel nieuwsberichten in acht verschillende media. Hiervoor werden dertig willekeurige bedrijven uit de Elsevier top-500 geselecteerd.
De gemeten kenmerken van persberichten bestaan uit nieuwsfactoren, als verrassing, controverse, bereik, negatieve/positieve gevolgen, elite personen en dynamiek. Ook keken de onderzoekers naar ‘toegevoegde prikkels’ zoals citaten van woordvoerders en de onderwerpen van de persberichten.
Eigen producties
Het bleek dat hoe sterker de aanwezigheid van nieuwsfactoren is in een persbericht, des te hoger nieuwswaarde en des te groter de kans dat het persbericht media-aandacht krijgt.
Ook stijgt de kans dat de journalist er na die selectie daadwerkelijk schaarse journalistieke tijd en kunde aan besteedt, om er zo een eigen productie van te maken. Bij de kranten waren de persberichten in 60% van de gevallen verwerkt in een geheel eigen productie. Bij nieuwssites is dat veel lager.
Geen copy paste-journalistiek
Geen enkel persbericht haalde onbewerkt de krant, van letterlijke ‘copy paste-journalistiek’ is dus geen sprake. Wel bleek ruim 15% van de nieuwsberichten inhoudelijk geen enkele aanvullende informatie te bevatten. Zulke berichten troffen de onderzoekers veel vaker aan op nieuwssites dan in de krant.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!