Omzet Britse bureaus stijgt

Het Britse weekblad PR Week maakt deze week de cijfers bekend van de grootste 150 bureaus. Het overall beeld: een gemiddelde stijging van fee-inkomsten van 11,5 procent. Vorig jaar lag dit cijfer nog op 9 procent.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De lijst wordt aangevoerd door Brunswick (133 medewerkers), een bureau dat in Nederland niet actief is. Edelman (338 medewerkers) is met een plus van 13 procent, tweede op de ranglijst. Het bureau voert wel de ranglijst van onafhanklijke agencies aan.

In totaal verdienden de 150 top bureaus ruim 1 miljard euro aan fee-inkomsten (£878m), dat is weliswaar net iets minder dan 2011 (£900 miljoen), maar dat verschil wordt verklaard doordat sommige grotere bureaus geen cijfers ter beschikking stelden, aldus PR Week. Ondanks deze gezonde ontwikkeling meldt PRWeek ook dat de top 30 bureaus die hun cijfers aanleverden er in vergelijking met vorig jaar slechts 5 procent op vooruit gingen (was 9,2 procent in 2011). PR Week spreekt desalniettemin van een úpward trend’. ‘Significantly, the figure still exceeds the pre-recession total of £858m from 2008.’

Vergelijking met voorgaande jaren is overigens lastig, doordat veel internationale ketens geen cijfers bekend (mogen) maken. Strenge Amerikaanse beursregels verhinderen dit. PR Week baseert de cijfers op de gemiddelde fee vermenigvuldigd met het aantal adviseurs.

Voor de volledige lijst:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie