Premium

Nou nou, wat zijn marketeers toch creatief op hun online profiel (not)

Praktisch alle marketeers noemen zich op Linkedin ‘creatief’. Yeah right.

Naast ‘gespecialiseerd’ en ‘strategisch’ omschrijven Nederlandse marketeers zich op hun Linkedin-profiel als ‘creatief’. Maar hoe creatief is dat nou helemaal als iedereen exact dezelfde holle termen gebruikt? Dit zijn de tien buzz-woorden die Linkedin het meest turfde op de profielen van Nederlandse marketeers:

  • Gespecialiseerd
  • Strategisch
  • Creatief
  • Gepassioneerd
  • Leiderschap
  • Gefocust
  • Innovatief
  • Ervaren
  • Deskundige
  • Enthousiast

Uitleggen
Opvallen doen onze marketeers met die buzz-woorden dus allerminst. Maar dat is volgens personal branding expert Fiona Kloosterman op zich niet zo erg. Zolang je als professional maar context toevoegt aan je profiel. Kloosterman: ‘Woorden als “gespecialiseerd” en “leiderschap” klinken interessant, maar je moet ze wel uitleggen. Waaruit blijkt je leiderschap? En wat voegt “focus” voor jou toe? Met de buzzwoorden zelf is niks mis, maar het verhaal eromheen onderscheidt je als marketeer.’

&;De klant wil een verhaal&;
Volgens Marcel Molenaar, country manager LinkedIn Benelux, zouden marketeers zelf zo ver moeten gaan dat ze hun ‘personal brand’, zeg maar het merk dat ze zelf zijn, vormgeven door hun Linkedin-profiel te zien als een vorm van contentmarketing. Molenaar: ‘Met enkel lege termen kom je niet weg wanneer je een product of dienst wilt verkopen. De klant wil een verhaal. Dat geldt net voor jouw persoonlijke merk net zo goed. Toon aan wat je met jouw kwaliteiten hebt gerealiseerd. Bijvoorbeeld: door mijn focus op klanttevredenheid, is onze NPS score gestegen van een 5,5 naar een 7,0.’

Tips van Linkedin
Om alle professionals die van plan zijn hun profiel te updaten een eind op weg te helpen, start LinkedIn vandaag de social campagne . Daarin worden tips gegeven voor een sterk persoonlijk profiel. Lees de zes tips van Linkedin hieronder. Of bedenk gewoon tien buzz-woorden die niemand anders gebruikt.

1. Bouw aan je personal brand
LinkedIn is dé plek om jouw talent en passie te delen. Dus laat zien wie jij bent als professional en als persoon. De regel tekst onder je naam is het eerste wat mensen zien op jouw profiel en als ze zoeken naar mensen met een profiel zoals jij: dit is je handelsmerk. Zorg dus dat jouw professionele persoonlijkheid naar voren komt in één pakkende zin. Een zin waarmee men in één snelle blik direct weet wie jij bent of wat je doet. Zorg daarnaast voor een samenvatting waarin je jouw ervaring en vaardigheden omschrijft, zoals je dat ook zou vertellen aan iemand die je net hebt ontmoet.

2. Ok, buzzwoorden vermijden is niet makkelijk...
Dus wil je echt graag dat mensen weten hoe gespecialiseerd je bent? Zorg dan dat je er een persoonlijk verhaal bij hebt. Vermeld bijvoorbeeld in je functieomschrijving op LinkedIn welke taken je hebt en zorg dat daar jouw kwaliteiten en persoonlijkheid uit blijken. Bijvoorbeeld: ‘In mijn functie als marketing manager houd ik mij graag bezig met de organisatie van evenementen van het bedrijf.’ Daarmee vertel je dat je organisatorische skills hebt, en wat je leuk vindt om te doen.

3. Show, don’t tell
Heb je er weleens aan gedacht om jouw ervaring en vaardigheden visueel te etaleren? Op LinkedIn kun je een opvallend portfolio creëren met foto’s, video’s en presentaties. Zo laat je letterlijk zien wat je in huis hebt. Gebruik je dan het buzzwoord ‘creatief’, dan is dat geen loze term, maar is dit ook onderbouwd door voorbeelden.

4. Laat je netwerk voor je spreken
Zie je helemaal door de buzzwoord-bomen het bos niet meer? Vraag eens iemand in je netwerk om een ‘recommendation’ over jou te schrijven, waaruit blijkt dat jij ergens goed in bent. De kans is groot dat iemand anders nog beter weet waarom jij gefocust, strategisch of innovatief bent en hier mooie voorbeelden bij kan noemen. En als iemand anders het zegt kom het nóg geloofwaardiger over. Vergeet trouwens niet ook de mensen in jouw netwerk een recommendation te geven, want voor wat hoort wat!

5. Be there or be square
Zorg ervoor dat je zichtbaar bent én blijft. Dit kan je doen door regelmatig updates te plaatsen, bijvoorbeeld over je werkzaamheden of over nieuws uit de branche waarin je werkt. Plan af en toe een momentje in om hier aandacht aan te besteden. Doordat je zichtbaar bent, ziet jouw netwerk vanzelf welke kwaliteiten jij in huis hebt.

6. Áls je het doet, doe het goed
Je hoeft buzzwoorden echt niet helemaal uit je leven te verbannen. Belangrijk is dat je jezelf onderscheidt van de massa. Vergeet niet dat recruiters ook zoeken op sommige buzzwoorden, als die relevant zijn voor functies in jouw vakgebied. Je kunt ze dan gewoon gebruiken, maar zorg dus dat je er een verhaal bij hebt.

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie