De dierenrechtenorganisatie lanceerde de website Force-Fed & Murdered.com met een parodie op het logo van luxe retailer Fortnum & Mason’s, om te protesteren tegen de verkoop van foie gras. Voor 1 oktober was dit ten strengste verboden in Groot-Brittannië, nu dus niet meer.
Na een oordeel van het Europese Hof van Justitie is in dit land de regel aangepast. Merken kunnen voortaan ongestraft werk van anderen gebruiken, zolang de nieuwe content voldoende ‘anders’ is, en humor bevat.
Hiervoor konden bijvoorbeeld alleen nieuwsredacties copyrightmateriaal gebruiken zonder toestemming van de eigenaar. Een parodie mocht geen commercieel karakter of concurrentiemotieven hebben. Vanaf oktober is een uitzondering gemaakt voor commerciële karikaturen, parodie of pastiche (nabootsing, of werk waarin fragmenten uit andere werken worden samengevoegd).
Merken mogen voortaan dus op een humoristische wijze de draak steken met de campagnes van de concurrent. Dat betekent overigens niet dat merken carte blanche krijgen. De wetten voor merkinbreuk en laster gelden immers ook nog steeds. Parodie mag alleen onder de ‘juiste omstandigheden’ worden gebruikt.
Daarnaast bestaat er het gevaar dat door een parodie het verschil tussen merken niet meer duidelijk is. Voor challenger brands zou het echter wel een kans kunnen zijn, zij kunnen nu iets meer risico nemen.
Maar Britse juristen denken dat de nieuwe wet niet voor heel veel opschudding gaat zorgen. Dan Smith, directeur van advocatenkantoor Wragge & Co, zegt tegen Marketingweek: ‘Ik denk eerlijk gezegd niet dat de nieuwe wet veel verschil gaat uitmaken, of voor een nieuwe golf aan creativiteit gaat zorgen. Merken bewaken de look & feel rondom hun producten en advertising zwaar, en als een concurrent elementen gaat kopiëren zullen ze gewoon naar de rechter stappen.’
Bronnen: Marketingweek, Out-Law.com, Warc
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!