Na de verkoop van Last.fm voor 280 miljoen dollar aan CBS zijn mede-oprichters Felix Miller en Martin Stiksel niet op hun lauweren gaan rusten. In december lanceerde het duo stilletjes de bètaversie van Lumi, een website die bijhoudt welke sites je bezoekt en op basis daarvan nieuwe suggesties geeft. Zoals Last.fm gebruikers helpt nieuwe artiesten te ontdekken op basis van muziekvoorkeuren, toont Lumi internetters relevante content naar aanleiding van hun surfgeschiedenis.
Vanaf vandaag is Lumi voor iedereen beschikbaar. Een browser plug-in onthoudt je webgeschiedenis. Op basis daarvan genereert Lumi suggesties voor relevante content. Uiteindelijk zou het systeem ook gaan leren van de aanbevelingen die je vervolgens wel aanklikt en degene die je negeert. Ook toont het de meest bezochte pagina’s door andere gebruikers. Over de mogelijkheden voor adverteerders is nog niets te vinden.
Bij een dienst als deze ligt het gevaar van privacyschending op de loer, maar de bedenkers van Lumi garanderen op hun blog dat het gebruik veilig en anoniem is. Ook probeert het pornografische en andere NSFW inhoud te weren. De dienst is nu alleen nog voor desktop beschikbaar. In het najaar wil het bedrijf wel gaan werken aan mobiele toepassingen.
Bron: Mashable
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!