De Nederlandse vrouw staat het meest in de keuken, en als het aan Nestlé ligt blijft dat nog even zo. Het verstuurde vanochtend een opmerkelijk persbericht met de veelzeggende kop: ‘Nederlandse vrouw vindt zichzelf een keukenprinses’.
Geen keukenprinsen
Wat blijkt, de voedingsgigant deed voor het merk Maggi samen met Motivaction onderzoek onder ruim drieduizend Nederlanders naar hun kookgewoonten. De vrouw kookt het meeste in Nederland zo opent het persbericht, zonder daar overigens verder percentages bij te noemen.
Mannen in de keuken, het past klaarblijkelijk niet in het denkkader van Nestlé. Het woord ‘man’ komt welgeteld één keer voor in het persbericht, en dan nog om aan te tonen dat vrouwen wat beter voor hun kinderen zorgen: “De komst van kinderen maakt dat zo’n 10% van de gezinskoks gezonder gaat koken. Voor vrouwen geldt dit meer dan voor mannen; 13% versus 6%.”
Jaren '50
Het persbericht ademt de sfeer uit van de jaren ’50, met de vrouw als keukenprinses die zich opoffert voor het gezinsbelang. Bijna driekwart van de vrouwen zichzelf als een goede tot zeer goede kok, lezen we. 20% vindt zichzelf een routinematige kok die graag maaltijden op tafel zet waarvan ze weet dat het hele gezin die lekker vindt: ‘Dit vindt ze belangrijk omdat de avondmaaltijd in 66% van de gevallen hét moment is om gezellig samen te zijn en aandacht aan elkaar te schenken.’
In het persbericht wordt ook ingegaan op het ‘nageslacht’, zoals Nestlé kinderen noemt. Bijna een kwart van de kinderen helpt met plezier mee in de keuken. Ook hier blijft papa buiten beeld.
Oog voor de klant?
Oog voor traditionele verhoudingen kan het voedingsmiddelenconcern niet ontzegd worden, om het aardig te formuleren. Misschien heeft het daar ook goede redenen voor en wil het aansluiten bij de klanten, die nog altijd traditioneel eten op tafel zetten? Het zou kunnen. We lezen, inclusief schrijffouten: ‘De klassieke aardappelen, groente en vleesmaaltijd blijft met 46% nog steeds de meest bereidde maaltijd’.
Nou nou Nestlé …
Nog wel een gratis tip voor de pr-afdeling voor een bijpassend deuntje. Het start precies op 2:44 in de video:
Foto: Nestlé, bijgeleverd bij persbericht. Een keukenprinses samen met haar dochter.