Minister Plaslap

Ik probeer me zoveel mogelijk afzijdig te houden van de plannen van de overheid. Het boeit me in de regel te weinig. En als het me boeit, heb ik steeds het gevoel dat we in de maling worden genomen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Of het nu over de ‘gymschoenen afpakken bij overvallers’ gaat van Cohen of over de avondklok van de ChristenUnie die ze wil invoeren voor uitgaande jongeren. Het lijkt er toch sterk op dat we inmiddels een abonnement hebben op een mooi staaltje ‘schijnpolitiek’. Oplossingen zoeken voor problemen die er niet zijn. En daar zo druk mee te zijn dat je een rookgordijn voor de echte problemen optrekt.

Minister Plasterk (ex columnist van de Intermediair) deed ook weer eens verassende uitspraken. Hij wil de reclame op de omroepsites beperken. (Bron: Adfo online 15 januari) Omdat het te veel concurreert met de advertentie-inkomsten van de kranten! De politiek is dus blijkbaar voorstander van het verstoren van de marktwerking ten faveure van een slecht draaiend mediumtype.

Natuurlijk heeft de minister een punt daar waar het gaat om het extra commercieel uitnutten van de publieke omroepen. Maar om daar de kranten bij te betrekken is klinkklare onzin. Wat hij wel kan doen is de extra inkomsten van de pre-rolls op Uitzending Gemist in mindering brengen op de gesubsidieerde bedragen. Zo heeft de belastingbetaler er ook nog wat aan! Want denkt minister Plasterk werkelijk dat als we als mediaplannend Nederland minder op Uitzending Gemist kunnen banneren we dan maar uitwijken naar het Brabants Dagblad voor een leuke im’er in het regiokatern? De minister heeft blijkbaar nog nooit gehoord van doelstellingen, doelgroepen, resultaat en effect van reclamecampagnes. Voor hem is blijkbaar alles inwisselbaar. Nou, dat is Den Haag voor mij ook…inwisselbaar.

Dit spektakel is gestart omdat er een brief is opgesteld van veertig uitgevers en redacteuren van dagbladen die zich zorgen maakten over de huidige economische situatie. Ze eisten een ‘eerlijker speelveld’ voor de gedrukte media. Deze uitgevers zouden de hand in eigen boezem moeten steken. Maak een beter product dat beter concurreert met de nieuwe media. Maar nee, ze schrijven een brief en vragen om een eerlijker speelveld (geld) bij een minister met een rubberen rug. Geweldige ondernemers die uitgevers. Was dat wat Balkenende bedoelde met de VOC-mentaliteit?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie