EffectiveBrands wordt overgenomen door Millward Brown (Kantar - WPP). Het wereldwijde onderzoeksbureau zal het Nederlandse global marketingadviesbureau combineren met zijn strategische advies-unit Millward Brown Optimor. Het nieuwe bedrijf gaat Millward Brown Vermeer heten en wordt een marketingstrategisch adviesbureau voor de global CMO.
Marketingonline sprak als eerste met oprichter/directeur van EffectiveBrands, Marc de Swaan Arons.
Gefeliciteerd met deze overname. Waarom hebben jullie hiervoor gekozen?
De Swaan Arons: ‘Na meer dan 14 jaar EffectiveBrands stonden we al een aantal jaar open voor een combinatie als deze, om onze groei verder te kunnen versnellen. Uiteindelijk was de deal in 3 maanden rond. Millward Brown Optimor is even groot als EffectiveBrands. We hebben nu samen 150 man in 10 kantoren wereldwijd, en kunnen gebruik maken van de backbone van Millward Brown.’
Millward Brown bedient klanten als Marriott, UPS, Red Bull, Accenture, PepsiCo, McDonalds, Mattel en Intel. EffectiveBrands werkt voor merken en bedrijven als Dove, Unilever, Mars en Starbucks.
De Swaan Arons: ‘Door de overname kunnen we nu een totaalpakket aan de global CMO bieden. Millward Brown met marktonderzoek, Optimor met expertise in segmentatie en merkwaardering. Wij met strategie, structuren en capabilityvorming.’
Waarom de naam Millward Brown Vermeer?
‘Om de Hollandse roots weer te geven. Vermeer stond er ook om bekend dat hij zowel zijn linker- als rechterhersenhelft gebruikte. Onze ambities zijn enorm. We willen verder groeien, via sterke merken.’
Het nieuwe Millward Brown Vermeer zal worden geleid door een executive board, met Mario Simon ( nu president en global chair Millward Brown Optimor) als nieuwe CEO, mede-oprichter EffectiveBrands Frank van den Driest als chief commercial officer en Marc de Swaan Arons als CMO. Millward Brown wordt enige aandeelhouder. Financiële details worden verder niet gegeven.
EffectiveBrands is opgericht in 2001 door Marc de Swaan Arons en Frank van den Driest. Het bedrijf telt inmiddels 65 werknemers. Vorig jaar startte EffectiveBrands het onderzoek Marketing2020, een wereldwijd onderzoek naar kansen en uitdagingen van global CMO’s.
Millward Brown Vermeer heeft kantoren in New York, Londen, Amsterdam, Mexico City, Sao Paulo, Kaapstad, Shanghai, Singapore, Tokio en Sydney.