Premium

Mies de Vries: ‘Het is: twee Louboutins in de klei en gaan’

INTERVIEW De zojuist tot hoofdredacteur van Grazia benoemde De Vries: ‘We beginnen met een schone lei.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Na (Hearst Magazines Nederland), werd Mies de Vries als hoofdredacteur ad interim. Haar definitieve benoeming zat er al een tijdje aan te komen, maar woensdag 12 november werd die officieel bekend gemaakt. De doelstelling die De Vries meekrijgt is om Grazia de komende periode om te bouwen tot ‘het merk voor de multimediale 360° vrouw’. Wat betekent dat? En met welke Mercur wil Mies de Vries in 2015 op het podium staan?

In het persbericht wordt gesproken over ‘de multimediale 360° vrouw’. Wat is dat voor een wezen?
‘Dat is het gebruikelijke keurige marketingjargon. Maar ik sta daar volledig achter hoor, want de doelgroep van Grazia is een vrouw die haar informatie over mode en beauty overal vandaan haalt. Je vindt haar online, in winkels, op events en ze leest natuurlijk het tijdschrift. Dat is het 360°-gevoel van de Grazia-vrouw. Het gaat er dus om dat we via alle kanalen aanwezigheid realiseren. Ik werk al lang bij Sanoma (, red.) en met dat merkdenken zijn we al heel lang bezig. Maar je voelt dat we nu echt als mediamerk functioneren in plaats van als een printmedium met wat activiteiten daarnaast. De organisatie is er ook zo op ingericht. Echt supertof.’

Verandert er iets met je benoeming of ga je verder waar je op interim basis al mee begonnen was?
‘Ik ga vrolijk verder waar ik mee bezig was. Maar we verhuizen per 1 januari naar het Rietlandpark in Amsterdam (bij Sanoma-dochter SBS) en dat voelt wel als het echte begin. Dan hebben we het gedoe van wel of niet verkocht worden helemaal achter de rug. Een nieuwe organisatie, een nieuwe plek. We beginnen met een schone lei.’


Rietlandpark, Amsterdam

Wat gaat er veranderen bij Grazia?
‘Onze is steeds groter geworden. Er komen internationaal steeds meer Grazia’s bij. Dat brengt een toenemende mate van professionaliteit met zich mee. Het internationale merkbeleid is steeds duidelijker en de samenwerking is voor ons steeds waardevoller. Dan is er de ontwikkeling naar . Op 17 december releasen we onze volledig responsive website. We hebben een online redactie opgezet van drie personen. En de samenwerking tussen print en online is geoptimaliseerd zodat we met recht kunnen zeggen dat we crossmediaal werken. Bij uitzetten van een interview voor het blad wordt er bijvoorbeeld mogelijk een camerateam ingezet voor een online video. Tuurlijk, dat deden we al een tijdje, maar nu is het helemaal ingeburgerd. Afgelopen zaterdag hadden we 81.389 bezoekers op een dag. Ondanks de onduidelijkheid bij Sanoma het afgelopen jaar, is het ons gelukt om ons online bezoek te verdubbelen. En waarom ook niet; we willen nog een keer verdubbelen.’

Welke Mercur zou je volgend jaar het liefst in ontvangst willen nemen?
‘De Mercur Marketingactie van het Jaar. Dat is wel waar ik naar toe wil. De basis is dat het blad heel goed is, de site werkt en alle andere kanalen daar optimaal op aansluiten.’



&;Louboutins in de klei en gaan&;

Die wens zou een hoofdredacteur van een leidend tijdschrift tien jaar geleden niet zo snel hebben uitgesproken…
‘Grazia heeft de titel Tijdschrift van het Jaar natuurlijk al eens binnengesleept. , dan zou er een Mercur voor Innovatie in het leven worden geroepen. Innovatie voor het mediamerk in een crossmediale omgeving. Om dat te laten kloppen, moet je veel meer doen dan vroeger. We eisen dan ook heel veel van iedereen.’

Is het nu leuker dan vroeger om hoofdredacteur van een modetijdschrift te zijn?
‘De luxe is er wel een beetje vanaf. Het is: twee in de klei en gaan. Dat geldt uiteraard voor alle hoofdredacteuren. Dat vind ik lekker ja, ik zie mezelf meer als een meewerkend voorman, dan als delegerend uithangbord.’

Wanneer zien we Grazia nou eindelijk eens op televisie?
‘Daar wordt op dit moment hard aan gewerkt, maar verder kan ik daar op dit moment niets over communiceren.’

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie