Marketing in China: numeriek mijnenveld

Getallen hebben veel betekenis in China, en het is belangrijk voor marketers om zich daar goed bewust van te zijn. Hong Kong, waar geen groot gebouw de lucht in gaat zonder dat er eerst tonnen, zo niet miljoenen, aan feng shui (spreek uit: fung shwei) worden gespendeerd, is traditioneel het epicentrum van Chinees bijgeloof. Je kunt er geen lift binnenstappen of je merkt dat de verdiepingen met een '4' erin ontbreken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Maar met het toenemende 'eigen cultuur'-bewustzijn in China neemt ook daar de aandacht voor numeriek bijgeloof sterk toe. Hier is een klein gidsje voor beginners.

Al het bijgeloof rond nummers in China berust op klankverwantschap. Acht, 'ba', is een geluksgetal want het klinkt als 'fa' in Kantonees, dat 'geluk' of 'voorspoed' betekent. Zes, 'liu' in Mandarijns, klinkt als een andere 'liu' met de betekenis 'soepel'. En twee, 'er', klinkt hetzelfde als 'harmonie'. Twee is dan ook een belangrijk thema tijdens bruiloften, waar alles in paren wordt gepresenteerd. Even getallen worden trouwens sowieso als gunstiger gezien dan hun oneven broeders. Uitzondering is 9, 'ji', dat voor eeuwigdurend staat, en daarom ook voor een lang leven.

De sinistere tegenhanger van de fortuinlijke acht is het cijfer vier. 'Si' betekent in een iets andere klank 'dood', dus met dat cijfer kun je maar beter niet worden gezien.

Een tijdlang had ik in Hong Kong een kantoor op de 43e verdieping van een groot kantoorgebouw. De verdiepingen onder en boven mij heetten geen '42' ('dood in harmonie') en '44' ('dood-dood', ofwel hartstikke dood) maar respectievelijk 43 lower en 43 upper.

Aardig detail is trouwens dat in vele hotels niet alleen de verdiepingen '4', '14' etcetera ontbreken, maar ook '13'. Dat betekent helemaal niets in de Chinese numerologie (behalve dat 1+3 vier oplevert), maar in de moderne geglobaliseerde samenleving weten veel Chinezen dat in het Westen 13 een ongeluksgetal is, dus wordt ook dat gemeden onder het motto 'je weet maar nooit of die rare Westerlingen iets weten wat wij niet weten.'

Dat het cijfer acht belangrijk is, weten telecommers en autodealers donders goed: er worden enorme bedragen, vaak vele tonnen tot zelfs miljoenen betaald voor nummers met zoveel mogelijk achten erin. Makers van luxegoederen in gelimiteerde series vangen een veelvoud voor de exemplaren met nummer 8 of 88 in die series. Die series worden trouwens niet gelimiteerd op 10 of 100 exemplaren zoals bij ons, maar op 8, 88 of 108. En als er wordt afgeprijsd, dan zie je geen prijzen a la 6,99 zoals in Nederland, maar 6,88.

En voor wie het moeilijk vindt om te onthouden wanneer de Olympische Spelen 2008 (ook al geen toeval overigens dat China de Spelen uitgerekend dit jaar wilde organiseren) officieel worden geopend: wanneer anders dan ?

Toch moet je oppassen met het trekken van al te snelle conclusies. Zo klinkt 2008 als een gunstig jaar en zo werd het tot voor kort ook gezien. maar in korte tijd hebben zich in China drie rampen voltrokken: de sneeuwstorm op 25 januari die voor miljoenen van vakantie terugkerende Chinezen een enorme verkeerschaos veroorzaakte; het uitbreken van de rellen in Tibet op 14 maart; en de aardbeving van 12 mei.

In al die gevallen telt de datum op tot 8, zo hebben wakkere geomancers en feng shui-meesters nu berekend. Dus misschien moeten we dit jaar een beetje oppassen met het geluksgetal.

Maar toen ik laatst aan een feng shui-meester vroeg hoe ik dan het feit moest zien dat 4+4, tweemaal dood, ook al eeuwenlang acht oplevert, werd ik aangekeken alsof ik helemaal niets van die dingen begreep. Op 4 april in 't vervolg maar binnnen blijven, denk ik.

Een ding is duidelijk: het blijft oppassen voor marketers in China.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie