Mannentijdschrift FHM verdwijnt. Dat meldt HP/De Tijd vandaag. Het laatste nummer ligt al twee maanden in de winkel. FHM hoopt een digitale doorstart te kunnen maken met nieuwe eigenaar Towel Media.
In een interview met HP/De Tijd zegt creatief directeur Jan Heemskerk, grondlegger van de Nederlandse editie van FHM, dat het papieren einde niet geheel als een verrassing komt. 'De ontlezing op papier neemt in moordend tempo toe. De vrouw zit nog graag met een boekje op schoot – geurkaarsje erbij – maar de man communiceert anders. Die is bezig met zijn smartphone, met gadgets…' Volgens Heemskerk was FHM internationaal al geslonken van 31 naar 19 edities.
FHM wil wel door met de digitale activiteiten, waar het onder meer 50.000 Facebookvrienden heeft en 1,5 miljoen unieke bezoekers per maand. Heemskerk: 'Online zijn we een groeimedium. We zijn druk bezig met een 2.0-oplossing: een strikt digitale FHM waar we binnenkort glanzend en glimmend mee hopen uit te pakken.'
Het contract van Heemskerk liep op 1 juli af en is niet verlengd door Free Media Group. Dat geldt ook voor dat van hoofdredacteur Sander Kersten en een andere redacteur. Heemskerk wil het proces naar digitaal nog wel begeleiden en hoopt een rol te kunnen spelen bij een digitale doorstart.
UPDATE: Volgens het laatste nieuws gaat FHM naar Towel Media, een Nederlands mediabedrijf dat is gespecialiseerd in de productie en distributie van branded online videoseries. Deze nieuwe uitgever lanceert een compleet nieuw digitaal platform en belooft minimaal drie offline specials per jaar. Dat meldt Heemskerk op Twitter.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!