Met een dikke 140 duizend euro omzet per week, is Magnum Double, een ijsje van Unilever met dubbele lagen chocolade en/of caramel, de best scorende introductie van 2016. Tweede en derde op de lijst zijn Campina 100% natuurlijke kaas met bijna 105 duizend euro weekomzet en Pampers Baby Dry met een kleine 102 duizend omzet in de week. Dat meldt IRI in de jaarlijkse Introductie top 20 (complete lijst onderaan).
Stagnatie
Het grote plaatje dat IRI daarbij schetst is niet zo rooskleurig. De aanbieder van marktinformatie op het gebied van FMCG en retail: ‘De totale weekomzet van de 20 beste introducties is met 1,4 miljoen euro historisch laag, zelfs nog lager dan in de crisisjaren. Sinds het begin van de metingen in 2000 is vanaf 2008 een duidelijk keerpunt te zien. Waar in de eerste jaren de totale omzet van de beste introducties vaak ruim boven de 2 miljoen per week uitkwam, is deze sinds 2008 gedaald naar 1,7 miljoen en de afgelopen jaren rond deze omzet blijven steken. In 2013 was er een tijdelijk opleving, maar de jaren erna stagneerde dit wederom, met 2016 als laagste waarde sinds het begin van de metingen.’
Suikerreductie
Toch gaat het volgens IRI te ver om te concluderen dat de innovatiekracht van merkfabrikanten dramatisch is teruggelopen. ‘Het is niet zo dat er niet geïnnoveerd wordt, maar de veranderende marktomstandigheden hebben ertoe geleid dat de focus van de innovaties ook is veranderd. Enerzijds is er meer aandacht voor productverbeteringen, zoals reductie van suiker, zout of e-nummers. Anderzijds komt het ook steeds vaker voor dat innovaties exclusief worden gelanceerd bij één retailer of zich richten op een kleinere specifieke doelgroep, waardoor de startomzet in eerste instantie lager ligt.’
Langere aanloop
Ook ziet IRI dat er steeds meer innovaties in de markt komen van kleinere spelers met minder ondersteuningsbudgetten, waardoor de innovaties langer tijd nodig hebben om een hoge omzet te genereren.’
Promo-alert
De stijging van de promotiedruk die IRI terugziet in de totale markt, is ook zichtbaar bij de Introductie top 20. IRI: ‘Binnen deze top 20 lag het percentage volume dat in het introductiejaar verkocht werd met enige vorm van promotie net boven de 50 procent. Vorig jaar lag dit percentage nog rond de 40 procent, dus net als in de totale markt is hier ook een sterke stijging te zien.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!