Premium

Karlijn Paardekooper: ‘De prijsperceptie die mensen bij Czar hebben, is soms hoog’

Sybrig Andringa verlaat Czar. Haar opvolgster: ‘Het moet duidelijker zijn dat we niet alleen maar dure, grote producties doen.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Sybrig Andringa ‘de moeder’ van productiehuis Czar, aan Karlijn Paardekooper (34), die tot nu toe de leiding had over Czar Junior (voorheen Comrad). Eerder werd bekend dat Rogier van der Ploeg, een van de founding partners van Czar een creatief adviesbureau begint. Wat voor een jaar staat Paardekooper te wachten? En hoe kijkt zij als kersverse managing director naar de opdracht van Czar in een veranderend concurrentieveld? Adformatie legde haar een aantal vragen voor.

Hoe zien je verantwoordelijkheden eruit?
‘Tot nu toe had ik de leiding over Comrad, dat later Czar Junior ging heten. Daar deed ik op kleine schaal wat ik nu voor de regisseurs van Czar ga doen, allemaal regisseurs met een grote staat van dienst. Ik ben verantwoordelijk voor new business, dat zie ik echt als mijn hoofdtaak. Verder wil ik ervoor gaan zorgen dat Czar relevante diensten blijft bieden en dat we op de juiste manier zichtbaar zijn.’

Wat ga je anders doen dan Andringa?
‘Ik heb een iets andere mentaliteit. Door Czar Junior ben ik gewend om lowbudget te produceren. Ik heb een “everything-is-possible-mentaliteit”. Daarmee gaan we ook een nieuw soort klant binnenhalen. De prijsperceptie die mensen bij Czar hebben, is soms hoog. Maar ondanks de high end kwaliteit die we bieden, kunnen we zeker ook veel voor weinig of minder budget.’

Wat is de verhouding Nederlands werk versus internationaal werk dat Czar op het ogenblik doet?
‘De hoofdmoot is Nederlands werk, dat is echt onze core business. Dat staat los van het internationale werk dat onze regisseurs – die ook internationaal worden vertegenwoordigd – doen.’

In een interview met Czar van vorig jaar zomer in het vakblad Creatie, werd de ambitie uitgesproken om internationaal te groeien. Pak jij die ambitie over?
‘Ik ga mij in eerste instantie richten op de Nederlandse markt. Daarnaast ga ik energie steken in de Nederlandse bureaus die zich richten op internationale markt, zoals 180 Amsterdam, Wieden + Kennedy, 72andsunny en dat soort bureaus; de “expat-markt”. Dat is een enorme uitdaging, want mensen bij die bureaus werken toch het liefst met een buitenlandse regisseur.’ Samen met Anna Sundbom, onze liaison van Bacon gaan we dit tij te keren.’

Is dat vooral een kwestie van relatie bouwen?
‘Alleen naar borrels gaan en koffie drinken met elkaar – wat we natuurlijk ook doen - is niet genoeg. Het belangrijkste is dat je jezelf onderscheidt met je werk, je moet continue bezig zijn met het verbeteren van je reel, we moeten ons blijven vernieuwen.’

Vorig jaar zei Czar dat het ‘losse merk’ Czar International moest gaan bijdragen aan een verbetering van de positie onder de expats. Heeft dat niet geholpen?
‘Dat is een tab op onze site, die ervoor bedoeld is dat expats zich niet door Nederlandse webpagina’s hoeven te worstelen, maar het is niet zo dat het werk uit die hoek daardoor binnenstroomt. Relaties bouwen kost tijd, we draaiden voor ze en pitchen meerdere projecten bij deze bureaus. En het voorwerk werpt zijn vruchten af! Donderdag draait Andre Maat met 72andsunny…’

Ook de beweging richting interactive stond op de to do lijst van Czar. Hoe staat het daarmee?
‘Televisie is en blijft de hoofdmoot, maar we ontwikkelen met Czar Digital ook apps. Daarnaast begint branded content ook voorzichtig aan te groeien. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met videocontent met een sneakermerk. Dat merk heeft veel volgers op Instagram, waardoor die content makkelijk deelbaar is.’

Eerder verlieten Mattias Schut en Collin Maas het bedrijf (eind 2013, red.). Founding partner Rogier van der Ploeg gaat er iets naast doen en nu gaat Sybrig weg. Wat heeft dat voor effect op de bedrijfsvoering van Czar?
‘Wat betreft het bureau dat Rogier is begonnen, dat heeft geen gevolgen whatsoever. Hij doet er van alles naast, hij speelt bijvoorbeeld ook in een band. Die nieuwe activiteiten zijn niet full time, het is heel klein, dus wij hebben daar geen last van. Terwijl het hem een enorme impuls geeft. Rogier bepaalt wel mede het beleid van Czar, maar hij is niet het gezicht naar buiten toe. Tja, en wat het vertrek van Syb betreft, ik ga haar zo goed mogelijk opvolgen. Dat is voor mij een super uitdaging. Ik vind het natuurlijk spannend maar met ons topteam aan producers gaan we dit avontuur tot een succes maken!’

Wat is het belangrijkste doel dat je jezelf gesteld hebt voor komend jaar?
‘Czar op de kaart zetten als een productiebedrijf waar alles mogelijk is. Wij blijven creatief en inhoudelijk goed werk maken, maar het moet duidelijker zijn dat we niet alleen maar dure, grote producties doen. We zien mogelijkheden voor alles dat mooi creatief werk kan worden!’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie