Premium

JWT Amsterdam voert verdrietige zeeleeuw op in commercial Belastingdienst

Tranen met tuiten huilt de zeeleeuw omdat zijn goede vriend niet komt opdagen bij zijn show. Tja, belastingaangifte doen gaat voor.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

JWT Amsterdam tekent voor de Inkomstenheffingscampagne 2014 van de Belastingdienst. De uiterlijke datum waarop de aangifte dit jaar binnen moet zijn, is verplaatst van 1 april naar 1 mei, daarom start deze bewustwordingscampagne ook &;pas&; op 1 maart.

De hoofdrol in de commercial is weggelegd voor een verdrietige zeeleeuw en zijn vriend - een fan die de show (kennelijk) vaak komt bekijken. Zijn vriend - die met zijn walrussnor in de verte iets wegheeft van een soortgenoot - moet zijn belastingaangifte doen en komt daardoor eerst niet opdagen. &;Daar word je als zeeleeuw natuurlijk verdrietig van. (Hij pinkt zelfs een traantje weg.) Maar ja, één keer per jaar gaat de belastingaangifte nu eenmaal voor.&; Omdat de aangifte niet lang duurt (&;de aangifte is al voor u ingevuld, u moet het wel controleren en waar nodig aanvullen&;), kunnen mens en zeeleeuw elkaar weer snel in de armen sluiten.

De keuze voor een emotionele benadering als deze - dieren, vriendschap en tranen incluis - is een noviteit voor de Belastingdienst. Door de jaren heen evolueerde het overheidsorgaan van louter serieus informatief, naar informatieve communicatie met een meer luchtige - zelfs humorvolle - touch. Wat is de gedachte achter deze stap? Bas Korsten, ECD bij JWT Amsterdam: &;Inhoudelijk hebben we een relatief strenge, normatieve boodschap dit jaar voor wat betreft de aangifte. We hebben ‘m vriendelijk, duidelijk en wat ons betreft impactvol verpakt. Maar het is zeker niet bedoeld als het begin van een dieren- c.q. emotiecampagne voor de Belastingdienst. Het is gewoon de nieuwe Aangifte-campagne.&;

De traan die de zeeleeuw laat is niet opgewekt met gepelde uien of andere trucs. &;Zoiets noemen we in de business "een cadeautje"&;, zegt Korsten, &;hij kwam net uit het water, knipperde en dat gaf de indruk van een traan.&;
 

Credits Inkomstenheffingscampagne 2014
EXECUTIVE CREATIVE DIRECTOR: Bas Korsten
EXECUTIVE STRATEGY DIRECTOR: Jan Bouts
SENIOR CREATIVE ART: Henk Jantz
SENIOR CREATIVE COPY: Edwin van Kuilenburg
BUSINESS DIRECTOR: Lisa Mérelle
CONCEPT PRODUCER: Martijn Pots
SCREEN DIRECTOR: Marloes van den Berg
SCREEN PRODUCER: Mariska Fransen
ONLINE PRODUCER: Alexander Buining

Klantverantwoordelijk
CAMPAGNEMANAGER (BELASTINGDIENST): Jikke van der Putte
CAMPAGNELEIDER (BELASTINGDIENST): Marc Kruijtzer
SENIOR CAMPAGNEADVISEUR (DPC): Gea Wolfslag
JUNIOR CAMPAGNEMANAGER (DPC): Angela Verkade

Productie
PRODUCTIEMAATSCHAPPIJ: RSA Films (Garfield Kempton, Sophie Merchant)
POST PRODUCTIE: Hectic Electric                                                   
REGISSEUR: Trevor Melvin
D.O.P.: Tom Erisman       
OFFLINE EDITOR: Martin Heijgelaar (MRTN)
MUZIEK: MassiveMusic
GELUID: Studio Alfred Klaassen                                     
ONLINE: Hectic Electric
ONLINE DIGITALE PRODUCTIE: E-boost Interactive
VOICE OVER: Anna Drijver

                                                                              

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie