Avontuur én rust
Toe aan een mini-vakantie, maar heb je geen zin in je zoveelste city trip? Audi en Airbnb bieden uitkomst.Als je geen 4x4’s verkoopt, zal je als automerk niet snel de woestijn intrekken voor een campagnefilm. Wel als je echt van rijden houdt en lekker leven. Audi en Airbnb tonen aan dat heel goed te begrijpen.
Spotify, de ultieme partner
Spotify heeft het fenomeen one-off partnership tot kunst verheven. Het kan én wil met bijna iedereen samenwerken. Op zoek naar een nieuwe vlam? Beoordeel je Tinder match op muzieksmaak. Vind nieuwe tracks terwijl je wacht op je dubbele latte bij Starbucks. Blijf luisteren naar je favoriete playlist terwijl je Ubert, of neem zelf plaats achter het stuur in je Europcar rental. Ook met Xbox gaat Spotify heel goed samen. De muziekdienst doet overigens niet alleen aan commerciële partnerships, ook asielhonden in Dallas hebben hun eigen playlist. Het idee? Als je van de tunes houdt, is de kans groot dat je ook van de hond houdt.Serieuze relatie
Sommige merken gaan bij voorkeur langdurige relaties aan. Denk aan Philips en Douwe Egberts. Op het internationale toneel is het energieke Duracell konijntje alweer een tijdje lekker bezig. Na een lange samenwerking met Gillette (Procter & Gamble) heeft Duracell een nieuwe match gevonden: die Iron Man kon wel wat extra energie gebruiken.Van Iron Man tot de helden van Star Wars, Duracell werkt graag samen. Wie weet zien we het konijntje ooit terug op het witte doek...
Pijnlijke scheiding
Je (merk)naam verbinden aan die van een ander, is zeker niet zonder risico. Zo kwam er aan het mooie huwelijk tussen Lego en Shell een einde, toen het ecologische aspect nét wat meer in the picture kwam. Bedankt Greenpeace, exit Shell.Jarenlang werkten de twee geweldig samen. Een tankstation met tankauto past perfect in het Lego-straatbeeld van brandweer, politie en stadhuis. Er zal intern vast en zeker een risicorapport gelegen hebben. Maar ingrijpen in een lange termijn relatie is altijd lastig. Greenpeace maakte het Lego uiteindelijk gemakkelijk. Door in hun campagne gebruik te maken van originele Lego-content (+slogan) legden zij het grootste pijnpunt bloot.
Terug naar de kern
De beste partnerships staan niet zozeer dicht bij elkaar als product of dienst, de partners delen vooral dezelfde kernwaarden. G-Star vond jaren geleden al een ideale partner in Pharrell Williams (en straks ook in Jaden Smith). Niet alleen als uithangbord van de collectie, maar vooral ook vanuit gedeelde idealen op het gebied van sustainability.Tot volgende maand bij weer een nieuwe Monthly Motion op Adformatie. For all motion minded people: check elke maandag born05.com voor een verse Monday Motion.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!