Er is tot nu toe aardig ingehaakt op de verkiezingen. Opvallend is echter dat er vooral wordt ingehaakt op de verkiezingen en het stemmen en kiezen in zijn algemeenheid. Nog maar weinig merken durven zich te verbinden aan één van de specifieke verkiezingsthema's. Dirk claimt uiteraard het thema 'bezuinigen' en ook Zeeman bevindt zich in die hoek. En C1000 schaart zich achter de euro, alhoewel deze inhaakcampagne natuurlijk met een knipoog bedoeld is.
Is het misschien ook te spannend om een kant te kiezen of je mening te geven als merk?
"Niet inhaken omdat het 'moet'"
Heineken haakt regelmatig in op de actualiteit in de dagelijkse Facebook-posts. De verkiezingen zijn echter nog niet aangehaald als inhaakthema. Paul Tholen, social media manager, legt uit: "Ja, het zou erg leuk zijn om een inhaker op de verkiezingen te plaatsen, Heineken heeft als merk natuurlijk een enorme inhaakhistorie. Maar we zijn daarbij wel een merk voor heel Nederland en dus politiek neutraal. Als we inhaken zal het dus gaan over algemene zaken, en we haken bovendien alleen in als het idee heel erg goed is, niet omdat het 'moet'."
Een aantal lastminute ideeën
Issuemakers leverde vorige week de lijst met verkiezingsthema's en geeft een aantal voorzetten voor lastminute inhakers:
1. Zorg: zorgverzekeraars, zorgaanbieders, maar ook elke andere organisatie die iets kan met de term 'zorgen'
2. Europa: reisorganisaties zouden hier best een link mee kunnen maken
3. Woningmarkt en hypotheek: in combinatie met bezuinigingen zouden Ikea, WoonXL of de bouwmarkten kunnen inhaken
4. Pensioenen: inkoppertjes voor Nationale Nederlanden en Zwitserleven
5. Geloofwaardigheid van Nederland: dit thema heeft een behoorlijke link met de Nederlandse banken
6. Woon-werkbelasting: een kans voor de duurzamere auto's
7. Langstudeerboete: waar zijn de LOI en NCOI?
Verder zijn er natuurlijk een hoop haakjes in de vorm van pars pro toto's. Je kiest hier een specifiek onderdeel van de verkiezingen, dat een metafoor is voor het grotere geheel. Bijvoorbeeld de strijd om het torentje, dat Amstel gebruikt in een inhaker. Hetzelfde zou je kunnen doen met de strijd om het Catshuis (dat opnieuw ingericht moet worden: Ikea) en parlementariers die straks zonder baan zitten (uitzendbureaus).
Brandvoting linkt merken aan politieke partijen
Y&R durft het in ieder geval wel aan om merken te linken aan politieke overtuigingen. In het eigen BrandAsset Valuator onderzoek wordt gevraagd naar het gebruik van merken en de politieke voorkeur. Door beide zaken te koppelen, werd de Brandvoting tool ontwikkeld. In deze tool vul je de merken in die je gebruikt, waarna je een stemadvies krijgt. Want: "Kopen is kiezen, kiezen is kopen."
Bij VVD-stemmers horen bijvoorbeeld De Telegraaf en ABN Amro, maar ook minder voor de hand liggende merken als Ariel en M&M's. Als je vaak Snickers eet, is het waarschijnlijk dat je SP stemt. Dit geldt ook voor Hugo Boss-dragers. Bij de Christen Unie-stemmers passen merken als Libelle en Opel, maar ook Total en Gamma. Zie hieronder de gehele lijst, klik erop voor een vergroting.
Vorige week: Tips voor inhakers op de verkiezingen
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!