Delta, het Delftse universiteitsblad, meldt dit naar aanleiding van de afstudeerscriptie van Lars de Kruijf voor de masteropleiding Journalistiek en Nieuwe Media aan de Universiteit Leiden.
Door het ingevoerde marktdenken in de academische wereld is imago voor universiteiten steeds belangrijker. Communicatie- en pr-afdelingen moeten dat bewaken. De Kruijf wilde weten in hoeverre het redacties van universiteitsbladen lukt weerstand te bieden aan het ‘surplus aan communicatie, pr en voorlichting’ dat hun communicatiecollega’s’ produceren.
De Kruijf hield een literatuurstudie en interviews met de (hoofd)redacteuren van alle dertien bladen. Het onderzoek was een initiatief van de Leidse professor journalistiek en nieuwe media Jaap de Jong en hoofdredacteur Frank Nuijens van Delta.
De geïnterviewde (hoofdredacteuren) gaven De Kruijf tal van voorbeelden van de begrenzing van hun onafhankelijkheid. Dat ging om censuur tot het onderbrengen van redacties bij communicatieafdelingen.
Volgens De Kruijf weten vijf bladen zich ‘staande te houden als kritisch medium’. De waakhonden:
- Folia (Universiteit van Amsterdam)
- Mare (Universiteit Leiden)
- Observant (Universiteit Maastricht)
- UK (Rijksuniversiteit Groningen)
- UT Nieuws (Universiteit Twente)
Vijf bladen worden gekenschetst als keffertje. De redacties kunnen voor een groot deel autonoom werken, maar bepalingen in het statuut, tegenwerking en (zelf)censuur tornen daaraan, aldus De Krujif:
- Delta (TU Delft)
- Ad Valvas (Vrije Universiteit)
- Cursor (TU Eindhoven)
- DUB (Universiteit Utrecht)
- Erasmus Magazine (Erasmus Universiteit Rotterdam)
Bij de derde categorie – de ‘schoothonden’ - hoort de nodige voorzichtigheid. Zelf is De Kruijf de eerste die toegeeft dat zijn onderzoek berust op een momentopname. De schoothondjes zijn:
- Resource (Wageningen University)
- Univers (Tilburg University)
- Vox (Radboud Universiteit Nijmegen)
Lees hier het uitgebreide artikel van Delta van de TU Delft.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!