Feest bij blootminnend Nederland. Waar de Amerikaanse Playboy het intieme bloot in de ban heeft gedaan, kunnen we hier nog gewoon genieten van het evakostuum van Lola Brood. In vol ornaat en met een pot verf over zich heen kunnen we sinds afgelopen week de mooiste erfenis van wijlen Herman Brood bewonderen. Het deed ons terugdenken aan een van de vele gesneuvelde blootbladen uit het verleden. Een van de meest bekende hiervan was Aktueel. Het Verdwenen Merk van deze week brengt ons terug naar Peter R. de Vries, de Rits en heel veel bloot.
Schieten en tieten. Dat was zo ongeveer de belangrijkste contentstrategie van het beruchte mannenweekblad Aktueel. Populaire reportages van misdaadverslaggever Peter R. De Vries werden afgewisseld met bloot. Heel veel bloot. Zowel op de cover als in het binnenwerk. Verder was er in het weekblad ruimte voor show en sport.
De n
aam Aktueel onstond in 1982 door een naamswijziging van het in 1978 opgerichte blad Rits. Na 24 jaar volgde in 2006 een tweede naamswijziging: Aktueel Sportief. Het weekblad van weleer veranderde ook meteen in een maandelijks magazine. De tieten verdwenen, tot onvrede van veel lezers, vrijwel geheel naar de achtergrond. Aktueel Sportief hield mede hierdoor geen stand.
Ook andere titels als Aktueel MAN en Aktueel Primo brachten geen succes. Aktueel leed bovendien onder haar besmette imago. “Eenmaal een blootblad, altijd een blootblad”, zo leek de heersende gedachte. Daarnaast had het te kampen met krimpende budgetten, waardoor er minder ruimte was voor dure reportages en onthullende onderzoeksjournalistiek. In 2012 zijn alle persen stopgezet.
Op #ThrowbackThursday blikken Robbert van Loon (l) en Richard Otto, auteurs van het boek ‘Verdwenen Merken’, terug op de mooiste merkverhalen. In het boek staan nog ruim 325 andere merkverhalen over Nederlandse merken die tussen 1970 en 2015 uit ons straatbeeld en van onze boodschappenlijstjes zijn verdwenen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!