E-mailmarketing kan een exacte wetenschap zijn. Maar het kan ook voelen als een op hol geslagen paard. Om de beste resultaten te behalen, pas je data gedreven e-mailmarketing toe.
Campagneautomatisering neemt een aantal belangrijke pijnpunten weg die veel B2B-bedrijven wereldwijd tegenhouden in hun groei. Veel bedrijven gebruiken hun gegevens namelijk niet goed. Met campagneautomatisering kan je gegevens die via verschillende kanalen zijn verzameld, gebruiken om sturing te geven - in dit geval door betere digitale marketingtools te gebruiken.
Digitale marketingtools houden al je waardevolle gegevens op één plaats en werken ze automatisch bij. Dit neemt de pijn (en administratie tijd die verloren gaat aan het handmatig importeren en exporteren van gegevens) weg. En dat terwijl je ook een helder beeld krijgt van hoe je klant je online merkbeleving ervaart. Zo word je efficiënter, relevanter en nauwkeuriger in het gebruik van gegevens om vervolgens je e-mailmarketing en andere campagnes goed aan te sturen.
Voordat we ons vastbijten in het hoe en waarom, laten we eerst wat huishoudelijke zaken doornemen - namelijk de pijnpunten die deze techniek wegneemt plus enkele veelgestelde vragen.
De pijnpunten die campagneautomatisering wegneemt
Intelligente e-mailmarketing kan verschillende pijnpunten aanpakken die B2B-marketeers veel stress en spanning bezorgen:
- Je kan 100% zeker zijn van het eindresultaat dankzij een rapportage die direct inzicht geeft in je KPI’s.
- Je kan evidence-based beslissingen nemen en gemaakte keuzes rechtvaardigen tegenover bazen en collega's omdat je over alle gegevens beschikt.
- Het zal je helpen de waarde van data in je bedrijf zichtbaar te maken.
- Het kan helpen om vervelende datasilo's en ontoegankelijke gegevens te elimineren. Data beschikbaar maken voor iedereen in je marketing- en salesteam zal de resultaten alleen maar ten goede komen.
Dit zijn de grondbeginselen van data gestuurde marketing
Er zijn heel wat veelgestelde vragen over dit onderwerp, maar ze kunnen worden onderverdeeld in drie hoofdthema's.
Hoe worden gegevens gebruikt bij e-mailmarketing?
Je gegevens worden gebruikt om meer relevante, tijdige e-mails naar je abonnees te sturen - dat betekent dat die gegevens je marketingteam een gemakkelijke manier bieden om gedrag en interacties via je kanalen en klantcontactpunten te meten. Zo kunnen sales en marketing weloverwogen beslissingen nemen op het gebied van e-mailmarketing.
Wat zijn de voordelen van data gestuurde marketing?
Volgens Hatago Consulting Tokyo zijn er veel voordelen van data gedreven marketing:
- Bedrijven die deze aanpak hanteren zijn 55% succesvoller.
- De behoeften en het gedrag van klanten beter begrijpen.
- Een betere klantervaring bieden.
- Bereik de juiste mensen en verbeter de klantbetrokkenheid.
- Verhoog de ROI van campagnes.
Welke gegevens worden gebruikt in marketing?
Gegevens zijn essentieel omdat je verschillende content gaat sturen op basis van segmentatie, automatisering en personalisatie. Die drie dingen kun je niet doen zonder de juiste gegevens. Demografische gegevens vormen de hoeksteen van intelligente marketing. Dit is informatie zoals locatie, geslacht en leeftijd. Dit kan worden verzameld wanneer klanten zich inschrijven op je mailinglijst of een aankoop doen. Dit soort gegevens is vrij statisch en verandert niet veel, wat het makkelijk maakt om ermee te werken. Voorkeuren zijn dingen zoals wanneer klanten een voorkeur voor een product of dienst aangeven. Ze kunnen je ook vertellen hoe vaak ze willen dat je contact met hen opneemt. Ook dit zijn vrij eenvoudige gegevens om mee te werken.
Complexer wordt het met gedragsgegevens. Dit soort gegevens is een goede indicator van wat je abonnees interesseert en kan worden verzameld van je website of e-mails. Veel voorkomende gedragsgegevens zijn bezochte webpagina's, gekochte artikelen en geopende e-mails.
Hoe stel je een campagneproductieplan op
Dat klinkt allemaal erg goed, en als we eerlijk zijn, is het een vrij dwingende reden om te investeren in e-mailmarketingsoftware. Maar voordat je in allerijl op zoek gaat naar je lokale provider, moet je een e-mailmarketingplan opstellen.
- Bepaal een aantal doelstellingen. Dit kan zijn het verbeteren van klantbehoud, e-mailconversie of open rate. De beslissingen die je in dit stadium neemt, zijn van invloed op het soort gegevens dat je moet verzamelen, dus wees nauwkeurig.
- Segmenteer je mailinglijst in groepen. Dit kan zijn op basis van waar ze zich in de klantcyclus bevinden.
- Bedenk een personalisatieplan en bepaal enkele richtlijnen voor de op maat gemaakte e-mails die je naar elk segment zult sturen. Hoe meer gegevens je hebt, hoe meer je e-mail kan worden gepersonaliseerd - maar op zijn minst moet je de naam van een persoon opnemen en de onderwerpregel aanpassen.
Zodra je je plan hebt opgesteld, moet je klaar zijn om je data gestuurde besluitvorming te testen via een aantal verschillende campagnes.
Campagneautomatisering die geld oplevert
Bedrijven zijn voortdurend op jacht naar nieuwe klanten en oude klanten die meer geld willen uitgeven. Een van de goede dingen van data gestuurde e-mailmarketing is dat het je geld kan opleveren terwijl je slaapt! Hier zijn een paar methoden die je kan gebruiken om een paar extra euro's in je zak te steken.
E-mail voor achtergelaten winkelwagentje
Dit is een supergebruikelijk type gedragse-mail. E-mails over het verlaten van een winkelwagentje worden binnen 24 uur getriggerd als een abonnee de website verlaat nadat hij dingen in zijn winkelwagentje heeft gedaan, maar zonder die artikelen te kopen. Dit soort e-mails presteert vrij goed. In 2019 hadden ze een conversiepercentage van 42,64% - dat betekent dat bijna de helft van de mensen die ze krijgen een aankoop voltooit! Cart Abandonment e-mails hebben de neiging om positieve klikpercentages en open rates te hebben, wat de deliverability verhoogt. Deliverability helpt bedrijven om meer geld te verdienen, zeker, maar het helpt ook voorkomen dat je berichten door je e-mailhost als spam worden geblacklist.
Zoals je ziet, heeft het gebruik van dit type campagneautomatisering verschillende voordelen. Het verzenden van nuttige, relevante e-mails is hier het doel - en deze kunnen je helpen wat verloren inkomsten terug te winnen en de deliverability-statistieken te verbeteren. Dat is een win-win.
E-mails om klanten terug te winnen
Als je in de loop der jaren een aantal klanten bent kwijtgeraakt, is een van de beste manieren om je omzet te verhogen een terugwincampagne. Met behulp van marketingautomatisering kan je deze mensen benaderen met goed geplande e-mails om ze over te halen hun geld weer bij je uit te geven. Er zit wel een trucje achter. Plan ten minste drie win-back e-mails. Dit vergroot de kans dat je bericht wordt gelezen. Je inhoud moet mensen het gevoel geven dat ze gewaardeerd en gemist worden, alle geweldige voordelen van je product laten zien, en vervolgens vertellen welke geweldige innovaties of producten in de toekomst zullen worden gelanceerd.
Het is super belangrijk dat je deze e-mails boeiend houdt. Je zou zelfs een kortingscode kunnen aanbieden, of je zou oude klanten een relevante whitepaper of webinar kunnen sturen. Dit zal ook helpen bewijzen dat je voorop loopt in je branche en dat je stem de moeite waard is om naar te luisteren. Bovendien moet deze e-mail er goed uitzien - dus investeer in een e-mailmarketingsysteem met geweldige sjablonen en miljoenen visuele elementen waarmee je nieuwe en oude klanten kunt verrassen.
Gepersonaliseerde e-mails
Iedereen zou gepersonaliseerde e-mails moeten sturen - het is de hoeksteen van data gestuurde e-mailmarketing. Als je berichten onpersoonlijk of irrelevant lijken, worden ze niet geopend. Klik, verwijder.
Gegevens over je abonnees worden gebruikt om de inhoud van je e-mails te sturen. Van kleine dingen zoals het gebruik van de naam van de ontvanger, of het juist weergeven van zijn of haar beroep. Tot grotere dingen zoals informatie over een nieuw product sturen naar de persoon met de bevoegdheid om ervoor te betalen - personalisering is belangrijk in het hele speelveld.
Je kan de benodigde gegevens verzamelen via je website of je e-maildienstverlener, via Google Analytics, of via een enquête die je verstuurt. Interne verkoopgegevens kunnen via een CRM-systeem worden geïntegreerd in je e-mailprovider om je een extra informatielaag te geven om mee te werken.
Retargeting
Gebruik tot slot je gegevens om ze loyaal te houden. Klantgegevens die je verzamelt kunnen helpen bij je e-mailmarketing, omdat je kunt proberen mensen die al eerder een aankoop hebben gedaan opnieuw hun creditcard te laten gebruiken. Dit kan een heel goede manier zijn om langdurige, betrokken klanten te creëren - die jarenlang de levensader van je bedrijf zullen zijn.
Als dat klinkt als iets dat jij en je bedrijf kan helpen, plan dan een demo om het live te zien.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!