Het opbouwen van merk bewustzijn begon in de jaren 80 toen luchtvaartmaatschappijen frequent flyer programma's gingen aanbieden. Andere bedrijven zagen de successen en kopieerde de strategie. In de jaren '90 werden klant(spaar)kaarten voor winkels geïntroduceerd. Tegenwoordig probeert iedereen klanten en abonnees te binden via een of andere vorm van loyaliteitsprogramma.
Het is enigszins anders voor bedrijven met een abonnementenstrategie. Het kan moeilijk zijn om een evenwicht te vinden tussen het opbouwen van merkloyaliteit en het vinden van nieuwe klanten. Het gebruiken van de juiste tools kan helpen.
Gegevens vormen een belangrijk onderdeel van moderne marketing. Het kan je de methoden bieden om content voor klanten te personaliseren. Zo verkrijg je realtime relevantie en volg/monitor je websitegedrag om het beste uit je paywall te halen. Bovendien kan je tegelijkertijd meerdere gegevenspunten optimaliseren. Je kan het dus gebruiken bij het creëren van merkloyaliteit. We gaan je in dit artikel een paar handige manieren laten zien waarop je precies dat kunt bereiken.
Maar laten we eerst beginnen met wat basiskennis over merkloyaliteit.
De basis begrippen van merkloyaliteit
Wat betekent merkloyaliteit?
Er is sprake van merkloyaliteit als een klant een toegewijde ambassadeur is van een bepaald merk. Deze klant zal voortdurend hun product kopen of zich abonneren op hun aanbod, zelfs als ze dezelfde dienst ergens anders voor minder geld kunnen vinden.
Een loyale klant kan ook een sterke vertegenwoordiger zijn voor je bedrijf in de wereld, door je boodschap organisch te verspreiden via persoonlijke interacties of via het internet.
Wat is merkloyaliteit in marketing management?
Bedrijven met een abonnementenstrategie kunnen floreren door vertrouwen op te bouwen bij klanten. Volgens LoyaltyLion zegt 80% van de shoppers dat vertrouwen een belangrijk onderdeel is van hun aankoopbeslissing. Nog eens 76% zegt dat ze een merk moeten vertrouwen voordat ze het aan een vriend kunnen aanbevelen.
Vertrouwen is dus een belangrijk onderdeel van het opbouwen van een merk. Dit betekent dat bedrijven op verantwoorde wijze gebruik moeten maken van individuele gegevens. Dat moet bovendien gebeuren op een manier waarbij klanten zich gesterkt voelen door hun ervaring. Het gebruik van gegevens in marketing kan lastig zijn. Een manier om er zorgvuldig mee om te gaan is door de dubbele opt-in te omarmen en elke klant met respect en zorg te behandelen.
Waarom is het belangrijk om je merk te positioneren?
Het positioneren van een merk is belangrijk omdat een sterk merk invloed heeft op hoe mensen je product zien. Het begint met kleine dingen zoals ervoor zorgen dat kleuren en logo's overeenkomen met je doelgroep. Het opbouwen van een merk vergroot ook de bekendheid onder potentiële nieuwsbrief abonnees, creëert trouw en verbetert de werktevredenheid van werknemers.
Het positioneren van een merk weegt zwaar omdat bedrijven die weten wie ze zijn en welk publiek ze willen bedienen, meer geld verdienen dan bedrijven die dat niet weten. Bovendien zullen merken die communiceren waarom ze beter of anders zijn dan de concurrentie een natuurlijkere plaats op de markt vinden.
Waarom is merkloyaliteit belangrijk?
Merkloyaliteit is belangrijk omdat het je bedrijf kan helpen om verder te groeien dan een initiële marketinginvestering. Zonder loyaliteitsmarketing kun je een hele hoop geld uitgeven aan een campagne om nieuwe abonnees te vinden. Je kunt ze verleiden met een gratis proefperiode of een geweldige korting, maar als je geen kwaliteitservaring biedt, zullen die abonnees misschien sneller vertrekken dan je hoopt.
Als je echter investeert in die ervaring, kun je de acquisitiekosten compenseren en verder groeien dan die eerste uitgaven. Een solide basis van abonnees die enthousiast zijn over de voordelen van je product zal interesse wekken - plus mond-tot-mondreclame kan een zeer handig verwijzingsmiddel zijn.
Kick-start je loyaliteitsmarketing
De beste manier om je merkverhaal te communiceren en je loyaliteitsmarketing te starten is via e-mail. Het is de beste manier om rechtstreeks met je doelgroep te praten.
Data kunnen worden gebruikt om je aanbod te personaliseren via relevante, actuele content. Je kunt trouwe klanten zich extra speciaal laten voelen door kortingen of gratis artikelen aan te bieden, zodat ze betrokken blijven bij je bedrijf. Het doel van het spel is hier om duurzame relaties op te bouwen met elke afzonderlijke nieuwsbrief abonnee. Je kunt dit doen door hen te laten zien hoe jouw waarden overeenkomen met die van hen. Hier zijn een paar manieren waarop je dat kunt doen:
Ontwikkel een sterke welkom-workflow
Een welkom-workflow is een reeks e-mails die je naar nieuwe abonnees stuurt. Deze methode valt meestal onder druppelmarketing of druppelcampagnes.
Hiermee probeer je abonnees precies te laten weten waar je merk voor staat, terwijl je aanvullende producten en diensten laat zien. Dit helpt je om je merkidentiteit op te bouwen, waardoor nieuwe klanten een diepere band met je krijgen. Ze zijn ook effectief omdat ze voortbouwen op het werk dat je hebt gedaan door abonnees zich te laten inschrijven op je mailinglijst - hopelijk na een dubbele opt-in. Hiermee kunt u de toon zetten, de verwachtingen van de abonnees beheren en relaties opbouwen.
Dit is hoe je je welkomstflow kunt verbeteren:
- Maak een communicatieplanning voor 30 dagen.
- Zorg ervoor dat je maximaal zeven e-mails verstuurt - nog meer en je abonnee zal een onwelkome welkomstmoeheid ervaren.
- Gebruik je branchekennis om te bepalen hoe vaak je je nieuwe abonnee wilt spreken.
- Controleer de prestaties en monitor ze. Gebruik die informatie om toekomstige e-mails aan te passen.
- Blijf je campagnes aanpassen op basis van wat je hebt geleerd.
Gebruik marketingautomatisering om nieuwe profielen in je e-mailservice op te nemen. Gebruik daarnaast gegevenstags en segmentatie om gepersonaliseerde welkomstmails te versturen en gebruik intelligente timers om e-mails op vooraf bepaalde tijdstippen te versturen.
Al deze tools zijn beschikbaar met een toonaangevend marketingautomatiseringsplatform.
Gebruik loyaliteit-workflows
Een andere geweldige methode is loyaliteit-workflows. Deze hoeven niet uitsluitend gereserveerd te zijn voor VIP-klanten - als mensen al profiteren van wat je abonnement oplevert, moet je ervoor zorgen dat ze zich thuis voelen. Op die manier kun je tevreden klanten koesteren en ze veranderen in de gelukkigste, loyaalste abonnees.
Een bedrijf dat heel goed gebruik maakt van loyaliteit flows is LIVELY. Zij versturen regelmatig beloningsmails en hebben een beloningsprogramma dat klanten betrekt en hen dingen biedt zoals uitnodigingen voor exclusieve evenementen en vroege toegang tot nieuwe producten.
Loyaliteit e-mails helpen bedrijven ervoor te zorgen dat ze geen klanten verliezen na hun aankoop. Ze helpen je om in contact te blijven met je abonnees gedurende hun tijd bij jou en kunnen worden gebruikt om hen te vertellen over eventuele bonussen of traktaties die je in petto hebt.
Je zou bijvoorbeeld een flow kunnen opzetten die een exclusief product stuurt naar iedereen die zes maanden klant is. Je zou een speciale korting kunnen geven aan abonnees die de 12-maandengrens bereiken, of ze vroegtijdig toegang kunnen geven tot evenementen die je organiseert. LIVELY is echt goed in het versturen van consistente berichten die hen helpen nieuwe klanten te werven omdat ze ambassadeurs van het merk creëren.
Een andere manier waarop je loyaliteit-workflows in je voordeel kunt gebruiken is door automatisch een ‘gefeliciteerd met je verjaardag’ e-mail te sturen naar al je abonneesOverweeg ook om een speciale korting of een kleine blijk van waardering aan te bieden.
Pijnpunten voor bedrijven met een abonnementen strategie
Bedrijven met een abonnementen strategie hebebn verschillende pijnpunten die datamarketing kan helpen oplossen.
- Een lange weg naar implementatie
- Er kunnen verschillende problemen zijn bij de implementatie, die kunnen worden opgelost met behulp van slimme marketingautomatisering. Slechte onboarding? Creëer een onboarding welkom-flow!
- Geen loyaliteit
- Als je moeite hebt om gegevens op meerdere punten te segmenteren, mis je misschien een geweldige kans om klantenloyaliteit op te bouwen door middel van flows en automatisering.
- Geen relevantie
- Het gebruik van gedragsgegevens zal helpen om doelgroepen opnieuw te binden en cross-sell en upsell mogelijkheden te verbeteren, vooral als je gedifferentieerde abonnementsniveaus aanbiedt.
- Onpersoonlijke communicatie met klanten
- Gegevens die in silo's zijn verstopt, schaden je klantcommunicatie. Breng het allemaal samen en creëer gepersonaliseerde content die inkomsten en loyaliteit opbouwt.
Begin je reis naar merkloyaliteit
We hebben laten zien hoe belangrijk het opbouwen van merkloyaliteit en je merkverhaal is, en hebben een paar kleine tips en trucs gegeven die je op weg kunnen helpen. Benieuwd naar wat efficy voor je kan betekenen? Plan een vrijblijvende demo met onze experts.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!