Stephan van Gelder is eigenaar oprichter van Integron, een adviesbureau voor klant- en medewerkersonderzoek, ‘maar niet op de oude, traditionele manier.’ ‘Knuffel de klant’, heet zijn laatste boek. Een boek dat is gebaseerd op de enorme tocht van zelfontwikkeling die hij achter de rug heeft.
Pauzestartknop
Wat hij constateert: ‘Bedrijven zijn niet mooi. Maar drie op de tien medewerkers voelt zich verbonden met het bedrijf. Organisaties zijn systemen, communicatie is gericht op controle, mensen krijgen doelen mee, challenges, ze worden gescoord op KPI’s. Dat is niet de weg. Mensen leven op de pauzestartknop. In het weekend gaat hij op start, door de week op pauze. Is het een wonder dat 1,2 miljoen mensen aan de medicijnen zijn. Ik zie een wereld van emptiness. Veel te weinig mensen nemen het heft in eigen hand. Het is jouw schip, maak er nu iets moois en iets schoons van. Het leven is geen spa blauw, het is spa rood. Laat het bruisen.’
Engelen
‘Nee,’ zegt Van Gelder, ‘ik ben geen zwever. Ik geloof niet in engelen. Maar ik geloof, zoals zovelen, niet in de manier waarop bedrijven communiceren, dat onechte. Het Zwitserleven-gevoel, daar trapt helemaal niemand in. Het model van zenden en ontvangen of wat daar tegenwoordig voor in de plaats is gekomen: vervang dat nu eens door – ik verzin het ter plekke – ziel, zien en verbinding. Dan heb je het over echt contact. Omdat ik elke dag maximaal contact wil maken. Mensen kunnen er niet tegen als je dat doet. Als ik tegen een receptioniste zeg: hé hoe is jouw dag vandaag, dan schrikt ze zich kapot. Dat is toch erg?’
Hart en buik
Zeker past Van Gelder die opvattingen toe in zijn eigen bedrijf. ‘Ik noem het wel eens gekscherend: alles onder de adamsappel. Daarmee doel ik op de chakra’s onder het hoofd. Het hart en de buik, om er twee uit te pikken. Studies wijzen uit: het hart weet vijf seconden eerder, voelt vijf seconden eerder dan het hoofd. Gut feeling, is de westerse benaming voor de chakra in de onderbuik. Voer meer op je hart- en je buikgevoel, laat je daardoor leiden. Beredeneer niet alles.’
Onwijs lekker
Het liefst zou Van Gelder dit ook fysiek in de praktijk brengen. ‘Hoe heerlijk zou het zijn om letterlijk met je hart en je buik tegen een klant of een collega aan te staan. Wat een energie geeft dat, wat een contact maak je dan, dat is een onwijs lekker gevoel. Maar ja, mensen ervaren dat als vreemd, en dat begrijp ik.’
Waste
Een transformatie, zoals Van Gelder het noemt, duurt lang. Maar een paar belangrijke stappen wil hij er wel uitlichten. De eerste is: je bent niet je gedachten, je bent niet je lichaam. ‘Zestigduizend gedachten per dag hebben we. 90 procent is waste, verspilling van energie. Angst, onzekerheid. Ik krijg een mail, hoe denkt die ander als ik er zus of zo op reageer. En maar heen en weer mailen. Steeds verder in dat moeras van afhankelijkheid afzakken. Al die angsten zijn op helemaal niets gebaseerd.’
‘Tweede stap is: leer ademen. Veel mensen ademen veel te hoog. Wie hoog ademt voelt niet. Doodvermoeiend. En drie: leer begrijpen dat je niet bent. “Ik ben” dat bestaat niet. “Ik besta”, dat bestaat wel.’