Voedselfabrikanten stoppen bijna overal suikers in, ook in producten waarvan niemand het verwacht. Het Diabetes Fonds start daarom een campagne die verborgen suikers in producten blootlegt. De campagne is ook een knipoog naar de supermarktoorlog die alleen gefocust is op prijs in plaats van op de gezonde keuze.
52 klontjes
Consumenten worden dagelijks onbewust verleid tot het maken van ongezonde keuzes. Fabrikanten spelen hierbij een grote rol. Zij stoppen bijna overal suikers in, ook in producten waarvan niemand het verwacht zoals vleeswaren, soep en in sauzen. Zo bevat een pak ontbijtkoek 44 suikerklontjes, een 2 literfles Coca-Cola 52 suikerklontjes en een fles tomatenketchup 23 suikerklontjes.
Ongezonde effecten
Dries Hettinga, Diabetes Fonds: ‘Wij zien dat de suikerinname in Nederland veel te hoog is en de bewijzen over de ongezonde effecten van suiker stapelen zich alsmaar op. Voor ons is het daarom de hoogste tijd om dit aan de kaak te stellen.’
Suikerinname
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) beveelt aan om niet meer dan 10 procent van je energie uit suiker te halen. Dit is 50 gram suiker of 2 glazen frisdrank. Door de verborgen suikers in producten ligt de gemiddelde suikerinname in Nederland veel hoger. Te veel suiker is voor iedereen, met en zonder diabetes, schadelijk. De kans op overgewicht neemt toe en daarmee de kans op diabetes type 2.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!