Premium

Gouden Effie voor “Volg je hart. Gebruik je hoofd. Triodos Bank”

Triodos Bank en reclamebureau Dawn halen de enige gouden Effie van dit jaar binnen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dinsdagavond zijn tijdens het 24Festival 14 Effies uitgereikt: 1 keer goud, 4 keer zilver en 9 keer brons. Er werd dit jaar 39 keer ingezonden voor de Effies. (Complete lijst met winnaars onderaan dit artikel.)

Goud
14 bekroningen, dat lijkt een constante te worden bij de Effies, want na 2012 en 2013 is het het derde jaar op rij dat er zoveel Effies werden uitgereikt. De verdeling over goud, zilver en brons verschilt wel. In tegenstelling tot vorig jaar werd ‘slechts’ 1 campagne met een gouden Effie bekroond. Dat is de campagne “Volg je hart. Gebruik je hoofd. Triodos Bank” ingezonden door reclamebureau Dawn in de categorie Merkcampagne. Vorig jaar werden uit 36 inzendingen, drie campagnes met goud bekroond.

Zilver
Wel was er meer zilver dan in 2013: 4 stuks ten opzichte van 1 zilver vorig jaar. Zilver ging naar Essent/Etcetera, Ministerie van Defensie/Steam Advertising, McDonald’s/TBWA\NEBOKO en T-Mobile/Etcetera.


Campagne voor T-Mobile, door Etcetera

Brons
Er was 9 keer brons tegen 10 keer brons vorig jaar.

Winners
Behalve Dawn, dat met Goud naar huis ging, was ook Etcetera (als eerst inzendende bureau) de winnaar van de avond (zie full credits in de lijst onderaan dit artikel). Dat haalde twee keer zilver (Essent en T-Mobile) en een bronzen Effie (ook voor een case van T-Mobile). TBWA\NEBOKO nam behalve het genoemde zilver ook een bronzen Effie mee naar huis voor VeiligheidNL. N=5 had drie keer brons (Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Telfort en Sunweb.)



Werk voor McDonald&;s door TBWA\NEBOKO

Vermeldenswaard
Opvallende afwezigen in de lijst van Effiewinnaars dit jaar zijn Ogilvy (vorig jaar nog goud) en FHV/BBDO (twee keer brons in 2013). Beide bureaus zonden niet in. Vermeldenswaard is de bronzen Effie voor mediabureau UM voor de case ‘Share a Coke with…’ omdat het Effie-veld doorgaans wordt gedomineerd door de reclamebureaus. UM was het eerste (en enig) inzendende bureau.


Werken bij Defensie door Steam Advertising

Categorieën
Er vielen in totaal vijf bekroningen in de categorie Merkcampagne (1 goud, 3 zilver en 1 brons). In de categorie Gedragscampagne werden zeven Effies uitgereikt (1 zilver, 6 brons). Twee bronzen bekroningen vielen in de categorie Bewustwordingscampagne.

Jury
Net als vorig jaar ging een fors aantal Effie-juryleden met een Effie naar huis. De volgende prijswinnende bureaus of adverteerders hadden vertegenwoordiging in de jury: McDonald’s, N=5, Dawn, Unilever, TBWA\NEBOKO, DDB & Tribal en Etcetera. (Een jurylid dat voorheen bij T-Mobile werkte, is hierin niet meegenomen.) Reclamecoryfee Ed Stibbe stipte hetzelfde verschijnsel vorig jaar aan. Hij zei toen: ‘(…) juist een effectiviteits prijs dient elke schijn van jurypolitiek te vermijden. De Effie is de ADCN niet! Dat lukt helaas dus bij de Effie ook niet, ondanks ongetwijfeld alle goede bedoelingen.’ Marc Oosterhout, die als VEA-voorzitter een professionaliseringsslag bij de Effies heeft doorgevoerd, zegt in een reactie aan Adformatie dat &;de suggestie&; dat er een relatie zou zijn tussen jurylidmaatschap en Effies winnen ongegrond is: &;Het umfeld van bureaus en opdrachtgevers in Nederland in Nederland is klein. Dat betekent dat het altijd zo is dat inzenders en juryleden overlap zullen hebben. Het juryproces is ingericht op maximale objectiviteit. In de eerste plaats door het systeem van twee jury&;s: vakjury en hoofdjury. Vergelijkbaar met de Tweede en Eerste kamer. Daarnaast is het voorzitterschap van alle jury&;s in handen van een onafhankelijk jurylid.&;


Zie alle winnaars hierboven en hier onder:

GOUDEN EFFIE
Categorie Merkcampagne
“Volg je hart. Gebruik je hoofd. Triodos Bank”
Triodos Bank
Dawn

 

ZILVEREN EFFIE
Categorie Gedragscampagne
“Essent ZekerDalen. Van switchen belonen naar loyaliteit bekronen.”
Essent
Etcetera , Van Wanten Etcetera, PHD

Categorie Merkcampagne
“Werken bij Defensie. Je moet het maar kunnen”
Ministerie van Defensie
Steam Advertising BV , Maximum Communication

 McDonald’s 2007-2013: Nederlands favoriete restaurant.”
McDonald&;s Nederland B.V.
TBWA\NEBOKO , Tribal DDB, OMD Nederland

“De turnaround van T-Mobile: Van grijze muis tot meest menselijke provider van Nederland”
T-Mobile
Etcetera & Van Wanten , Mediacom

 

BRONZEN EFFIE
Categorie Bewustwordingscampagne
“Aandacht op de weg”
Rijksoverheid / Ministerie van Infrastructuur en Milieu
N=5

“Ingenieuze aanpak schrikt bestellers illegaal vuurwerk af”
VeiligheidNL
TBWA\NEBOKO

Categorie Gedragscampagne
“Hoe Pietertje Calvé nóg groter maakte”
Unilever Benelux
Alfred

“Telfort Smartpakkers”
Telfort
N=5   

“Share a Coke with...”
Coca-Cola Nederland B.V.
UM

“Ziggo WifiSpots: loyalty elevation by service innovation”
Ziggo
DDB & Tribal Amsterdam , Eigen Fabrikaat

“Het succes van abonnementen zonder ansjovis”
T-Mobile
Etcetera & Van Wanten , Mediacom

Andrelon Oil & Care
Unilever Benelux BV
JWT Amsterdam

Categorie Merkcampagne
“De definitieve doorbraak van Sunweb”
Sundio Group International GmbH
N=5

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie