In plaats van het vermaledijde User Generated Content opteert Google hiermee voor User Generated Distribution. Het systeem bestaat uit drie bestanddelen (en evenzovele patentaanvragen): een systeem voor het eenvoudig doorsturen van zoekresultaten; een tooltje om zoekresultaten of advertenties in een willekeurig document in te voegen; en een beloningssysteem.
Dit is slim van Google. (Maar inmiddels verwachten we niet anders, natuurlijk.) UGC heeft zich inmiddels herhaaldelijk laten kennen als een moeilijk hanteerbaar en riskant instrument. Met AdSense daarentegen heeft Google inmiddels bewezen dat de eindgebruiker zich uitstekend leent voor distributie.
Blijft nog een probleem: targeting. Zoals we allemaal regelmatig zien, is geautomatiseerd matchen van content met relevante advertenties nog steeds op zijn zachtst gezegd tricky. Wat mij betreft is Gmail nog altijd het beste voorbeeld daarvan, getuige een recente mail over consumententrouw in mijn inbox, die vergezeld ging van advertenties voor oogchirurgie en een middel tegen menstruatiepijnen.
Ouderwets handmatig ingrijpen is nog steeds verreweg de beste methode, beseft Google. Dus waarom de consument niet ingeschakeld?
De theorie spreekt me wel aan. Maar de uitvoering? Onwillekeurig moet ik terugdenken aan pijnlijke probeersels uit het verleden, zoals de Daewoo-Ambassadeur. Bij de introductie van het merk in Nederland bedacht de importeur het briljante plan om mensen een Daewoo te laten kopen op zachte voorwaarden, met als tegenprestatie het rondbazuinen in de vriendenkring. Hoe meer dit resulteerde in dealerbezoeken of beter nog, verkopen, hoe meer korting.
De weinige Daewoo-Ambassadeurs die hier voor gingen, werden binnen de kortste keren de meest geridiculiseerde bevolkingsgroep. Belgen haalden verlich adem.
Mischien was Daewoo gewoon niet cool genoeg. Nike en Apple zijn dat wel. Komen we binnenkort advertenties tegen op allerlei onverwachte plaatsen?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!