GfK introduceert een methode om online campagnes te meten zonder cookies

Volgens GfK heeft de nieuwe manier van meten vier belangrijke voordelen.

GfK introduceert Sensic, een manier om online campagnes te meten zonder gebruik te maken van (third party) cookies. De nieuwe methode haakt in op de trend dat grote techbedrijven third party cookies uitfaseren, waardoor adverteerders en onderzoekspartijen nieuwe, cookieloze technieken moeten lanceren om online consumentengedrag te blijven meten.

Nieuwe meetmethode

De Sensic-methode om online campagnes te meten bestaat volgens GfK uit drie onderdelen: de registratie van het aantal impressies, inzicht in doelgroepbereik en aanvullend bereik uit gesloten online kanalen als Meta (Facebook en Instagram) en YouTube. De meetmethode houdt verband met het GXL-panel van GfK.

Arjan Drost, head of media business bij GfK, legt uit: 'Deze manier van campagnes meten is het logische antwoord op een groeiende vraag vanuit de markt. De technische opties om überhaupt objectief campagnes te meten nemen af, terwijl de nood toeneemt. Kijk bijvoorbeeld naar de markt van kansspelaanbieders; zij moeten hun bereik verantwoorden. Met onze oplossing kan dat.'

Volgens GfK levert de nieuwe meetmethode vier belangrijke voordelen op. Allereerst het feit dat er geen third party cookies nodig zijn, waardoor de meetmethode klaar is voor de toekomst. Ten tweede geeft de meetmethode inzicht in bereik versus ingekochte doelgroepverdeling (via line-items van de campagne). De meetmethode biedt ook inzicht in het totale onlinegedrag, de overlap van merken en toegevoegd bereik via sociale media. Tot slot verwacht GfK dat de adverteerder via ruimere inzichten in de online doelgroepen een betere targeting kan opzetten. Dat moet leiden tot een hogere kwaliteit campagne.

Alternatief

GfK is niet de eerste partij die software uitbrengt waarmee marketeers zonder cookies online campagnes kunnen meten. Er zijn daarnaast partijen die software ontwikkeld hebben om zonder cookies advertentiecampagnes uit te serveren. De Sensic-software van GfK doet de publieksmeting en is zo dus anders dan de 'serveersoftware' van een organisatie als het Nederlandse Opt Out Advertising. Dit bedrijf maakte eind november de stap naar het Verenigd Koninkrijk om daar Britse uitgevers zoals The Guardian aan te sluiten

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie