Het Brusselse gerecht houdt een onderzoek naar gesjoemel met de campagnes van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV), waaronder de bekende BOB-campagne. Rechercheurs zijn het instituut binnengevallen om er documenten en facturen te kopiëren.
Volgens de Belgische krant De Standaard gaat het om de campagnes die het BIVV voert en liet uitwerken door een extern communicatiebureau. De bekendste daarvan is uiteraard de Bob, het paradepaardje van het instituut.
Uitbesteden aan jezelf
De zaak draait volgens de Standaard rond de directeur-communicatie Kris Verbeeck van het BIVV, die tegelijkertijd eigenaar was van communicatiebureau TomaCom. Diverse campagnes van het BIVV, waaronder twee keer het alombekende Bob, werden uitbesteed aan zijn eigen communicatiebureau.
De medewerkers en oud-personeelsleden van het BIVV wisten volgens De Standaard af van de ‘te grote verwevenheid’. ‘Hij was onze baas en onze leverancier, dat was lastig’, zegt een ex-personeelslid tegen de krant. Wie kritische opmerkingen maakte over de vaststelling dat de campagnes wel heel vlot naar TomaCom gingen, kreeg het deksel op de neus.
Communicatiedingetje
Volgens een bestuurder van het BIVV was Verbeeck niet zozeer directeur van de stichting, maar een consultant. ‘Hij fungeerde als adviseur.’ Maar wel met de titel en de functie van directeur?
Dat was een communicatiedingetje, mogen we opmaken uit de woorden van de bestuurster, want zo wilde de BIVV aantonen ‘dat het de juiste mensen aan boord’ had. ‘Het was de cel communicatie die besliste. En we hebben echt nog wel campagnes bij andere bureaus geplaatst.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!