Forse omzetdaling reclamebranche

De omzet in de reclamebranche is in het tweede kwartaal van 2009 weer fors gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Net als vorig kwartaal presteerde deze branche ook nu het slechtst van alle branches binnen de zakelijke dienstverlening. De stemming onder de ondernemers is nog steeds slecht, zo blijkt uit de conjunctuurtest van juli 2009. De verwachtingen voor het derde kwartaal zijn over de gehele linie erg pessimistisch.

De reclamebranche werd voor het derde achtereenvolgende kwartaal geconfronteerd met een omzetdaling. De omzet van deze bedrijven daalde met 14,5 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De branche heeft sinds jaren niet meer met zo’n sterke omzetdaling te kampen gehad. Door de verslechterde economische situatie bezuinigden bedrijven op hun reclamebestedingen waardoor de omzet de afgelopen kwartalen steeds afnam.

Uit de conjunctuurtest van juli 2009 blijkt dat de stemming onder de ondernemers in de reclamebranche wederom verslechterd is. Ook de personeelssterkte is in het tweede kwartaal zeer fors gedaald. Het oordeel over het huidige economisch klimaat voor de onderneming is eveneens verder verslechterd.

De ondernemers zijn aanzienlijk pessimistischer in hun verwachtingen. Over het derde kwartaal voorziet bijna 60 procent van de ondernemers een omzetafname, terwijl slechts 3 procent een toename verwacht. Per saldo verwacht 2 procent een afname van de afzetprijzen. Ondernemers zijn pessimistischer in hun verwachtingen over de personeelssterkte in het derde kwartaal, per saldo verwacht 60 procent een afname. Vorig kwartaal verwachtte per saldo twee vijfde van de ondernemers een afname.

Bron: CBS

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie