Negentien Europarlementariërs van vier partijen verzoeken bestuursvoorzitters van Europa's grootste bedrijven om te stoppen met adverteren via platforms als Google en Facebook. Dat zouden zij moeten doen omdat op deze manier adverteren bijdraagt aan een 'ondoorzichtig en giftig ecosysteem' dat de 'privacy, sociale cohesie en democratie wereldwijd' bedreigt. De brief, waar de Volkskrant als eerste over schreef, is hier als pdf te lezen.
Adverteren draait om tientallen miljarden
De Europarlementariërs die de brief ondertekend hebben, willen dat Europese bedrijven niet langer op Google en Facebook adverteren omdat de platforms inbreuk maken op de privacy van consumenten. Dat gebeurt onder andere via geavanceerde volgsoftware in de vorm van cookies, die op sociale media en andere websites registreren waar de consument veel en minder interesse in heeft. Die interessevoorkeuren worden automatisch doorgegeven aan de advertentieplatforms, die via eveneens automatische veilingen reclames aan de consument laten zien.
Het merendeel van de advertentie-opbrengsten komt bij de grote techbedrijven terecht. Google en Facebook zouden de helft tot tweederde opstrijken, schrijft onder meer de Volkskrant. Websites die de advertenties laten zien, krijgen een aanzienlijk lagere commissie. Europese bedrijven gaven in 2020 ongeveer zeventig miljard euro uit aan online adverteren.
'Adverteerders zijn medeverantwoordelijk'
Met die miljardenbestedingen zijn Europese adverteerders medeverantwoordelijk voor de schade die sociale media kunnen aanrichten. Van het toestaan van nepnieuws en niet ingrijpen tegen haatzaaien tot de mentale schade van verslaafde en onzekere gebruikers; de Europarlementariërs willen bestuursvoorzitters van de grote Europese bedrijven bewust maken wat er indirect met hun online bestedingen gebeurt.
Lobbyen tegen strengere wetten
Grote techbedrijven lobbyen zwaar om hun platforms en de advertentiewereld positief over te laten komen. Zo publiceert Facebook al weken paginagrote advertenties in Nederlandse kranten, adverteert het hevig op zijn eigen website en heeft het een groot lobbyteam in Brussel. De big tech geeft totaal bijna honderd miljoen euro uit aan lobbyen, meldt waakhond Corporate Europe Observatory. Dat is meer dan traditionele 'lobbysectoren' als banken en oliebedrijven.
De big tech lobbyt op dit moment vooral tegen twee Europese wetsvoorstellen waar het Europees Parlement binnen een paar maanden over gaat stemmen. De twee wetsvoorstellen willen omvangrijke veranderingen doorvoeren die techbedrijven onder meer verantwoordelijker maken voor de content op hun platforms en het consumenten eenvoudiger moeten maken om hun advertentieprofiel aan te passen.
180 bedrijven deden Facebook al in de ban
De roep om te stoppen met adverteren op (onder andere) Facebook, komt niet voor het eerst. Vorig jaar deden meer dan 180 grote bedrijven Facebook (tijdelijk) in de ban om duidelijk te maken dat ze vinden dat Facebook te weinig doet tegen nepnieuws en haatzaaien. De Nederlandse bond van adverteerders ging daarom in gesprek met Facebook. Onder meer Coca-Cola, The North Face en Unilever staakten hun Facebook-advertenties, waarop Facebook-directeur Mark Zuckerberg aangaf dat het socialemediaplatform niet gaat veranderen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!