Maandag 12 september komt Etos andermaal met ‘de handdoekenhunk’. Deze hunk (een lekkere vent met blote bast) speelt de hoofdrol in de jaarlijkse handdoekenspaaractie. Vorig jaar en het jaar daarvoor koppelde Etos een ‘BN’er-hunk’ aan de actie, dat waren respectievelijk acteur Manuel Broekman en Expeditie Robinson-winnaar Kay Nambiar. Dit jaar pakt de drogisterijketen het anders aan. Nu kunnen namelijk alle mannen van Nederland meedingen naar de titel ‘Etos handdoeken Hunk 2016’. Met de zogeheten Hunk-o-matic app kunnen mannen (of hun moeder, vriendin etc.) zichzelf omtoveren tot hunk. In een later stadium kan er met de app gestemd worden op de leukste hunk.
De hunkerste hunks
Etos’ algemeen directeur, Jan-Derek Groenendaal (foto), zegt in een toelichting aan Adformatie en Marketing Online dat de Hunk-o-Matic niet alleen moet leiden tot een winnaar, maar ook tot een top twaalf. Groenendaal: ‘De twaalf “hunkerste hunks” komen op een kalender die we aan het eind van het jaar uitgeven.’
Digitale zegels
Sparen voor de handdoeken kan met de Etos klantenkaart en de Etos loyalty-app. Klanten ontvangen bij hun bestedingen digitale zegels die later – met een kleine bijbetaling – ingewisseld kunnen worden voor handdoeken.
De grap
Hoewel in een andere hoedanigheid, is de handdoekenhunk er nu dus voor het derde jaar. Hoe verklaart Groenendaal het succes? ‘Het is disruptief, het valt op. Wij weten uit onderzoek dat we gezien worden als een feminiene formule, maar we hebben ook mánnen als klant. We zien dat mannen ons door deze campagne meer zien staan. Aan de andere kant is een hunk voor onze vrouwelijke klanten gewoon leuk om naar te kijken, vrouwen zien er de grap wel van in.’
Dijenkletser
Etos is niet alleen een feminiene formule, het merkprofiel van de keten is ook redelijk serieus. Wil Etos met de hunk wat meer lol in het merk brengen? Tot op zekere hoogte, legt Groenendaal uit. ‘In onze commercial over de Waanzinnige Weggeefweken spelen tweelingen de hoofdrol. Dat eindigt ook met een grapje, maar niet van het type “Reaal regelt het allemaal”, het moet geen dijenkletser worden. Bij een drogist draait het om kennisoverdracht, dan kun je niet de lolbroek gaan uithangen.’
Eigen schoonheid
Die vriendelijk geestige twist zoekt Etos ook in de hunk-campagne, waarin het dus draait om de zoektocht naar de lekkerste hunk van Nederland. Etos bedoelt met de campagne overigens niet te zeggen dat iedereen een hunk moet worden, of dat mensen aan een bepaald profiel moeten voldoen. Groenendaal: ‘Iedereen heeft een eigen schoonheid en die kan je onderstrepen, naar voren halen. Dit is een grappige manier om te laten zien dat Etos daarbij kan helpen.’
Een uitgebreid interview met Derek-Jan Groenendaal leest u in Tijdschrift voor Marketing #10, verschijningsdatum 4 oktober